Pohteen säästöt: Liminka me­net­tää ter­veys­kes­kuk­sen

Ravintolat: Tes­ta­sim­me Oulun Pekurin ra­men-pai­kan

Syyte: Tur­val­li­suus­alan opet­ta­ja kouri opis­ke­li­joi­ta ja uhkaili hak­kaa­mi­sel­la

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan – tutustu ja hae tästä

Myynti pa­lau­tui Alkossa ko­ro­na­pan­de­miaa edel­tä­neel­le tasolle – Poh­jois-Poh­jan­maal­la lit­ra­myyn­ti putosi 9,3 pro­sent­tia

Punaviinejä myytiin viime vuonna ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen vähemmän kuin valkoviinejä. Kuvituskuva.
Punaviinejä myytiin viime vuonna ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen vähemmän kuin valkoviinejä. Kuvituskuva.
Kuva: Vesa Joensuu

Alkon myyntilitrat laskivat viime vuonna kymmenisen prosenttia vuodesta 2021. Vuonna 2022 Alkosta ostettiin yhteensä 80,3 miljoonaa litraa juomia, kun taas vuonna 2021 juomia myytiin noin 89 miljoonaa litraa.

Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennasen mukaan vuoden 2021 myynneissä näkyi koronapandemian vaikutus. Myynti palautui koronapandemiaa edeltävälle tasolle.

Pennanen kertoo, että rajoitusten purkaminen palautti alkoholin myyntiä ravintola-anniskeluun ja myös alkoholituonti on kääntynyt kasvuun matkailun kiihdyttyä.

Vuoteen 2019 verrattuna Alkon myyntilitrat laskivat 2,2 prosenttia.

Pohjois-Pohjanmaalla Alkon litramyynti laski 9,3 prosenttia. Viime vuonna Alkon litramyynti oli alueella 4,8 miljoonaa litraa, kun vuonna 2021 se oli 5,3 miljoonaa litraa.

Kainuussa myynti laski 9,2 prosenttia litramyynnin laskettua 1,2 miljoonasta litrasta 1,09 miljoonaan litraan.

Lapissa lasku jäi pienemmäksi, 6,7 prosenttiin. Vuonna 2022 alueella Alko myi 3,2 miljoonaa litraa, kun vuonna 2021 myynti kattoi 3,4 miljoonaa litraa.

Samppanjoiden myynti laski eniten

Viime vuonna viinien litramyynnissä tapahtui historiallinen käänne, sillä valkoviinejä myytiin enemmän kuin punaviinejä.

Kaikkiaan punaviiniä myytiin viime vuonna 20,4 miljoonaa litraa ja valkoviiniä 20,7 miljoonaa litraa. Edellisen kerran valkoviinejä myytiin punaviinejä enemmän yli 20 vuotta sitten eli vuonna 2001.

Viinien myyntilitrat laskivat viime vuonna 11,2 prosenttia, panimotuotteiden 10,2 prosenttia ja väkevien 6,8 prosenttia.

Viineistä eniten laski roseeviinien ja samppanjoiden kysyntä, joita molempia ostettiin noin 15 prosenttia vähemmän.

Pennasen mukaan taloustilanteen heikentyminen ei näy juuri Alkon myynnissä. Tuotteiden hintojen nousu on ollut Pennasen mukaan maltillinen, noin 2,3 prosenttia.

– Asiakkaiden keskiostoissa ei ole juuri muutosta vuoteen 2021 verrattuna, Pennanen sanoo.

Juttua muokattu kello 13.44: Täydennetty pohjoisen litramyynnit juttuun.