Asiakaspalvelutyötä tekeville ei ole uutinen, että kaupan alan töissä joutuu toisinaan sijaiskärsijäksi, kun asiakkaalla on huono päivä. Ilmiöstä puhutaan – mutta liian vähän.
Julkisuudessa on ollut kirjoituksia siitä, että epäasiallinen käytös on kaupan alan työntekijöiden mukaan lisääntynyt korona-aikana ja he kohtaavat työssään huutamista, uhkailua ja jopa väkivaltaa.
Koronavuosi on raskas mielelle. Huoli tilanteesta painaa ja vie voimia, kun pikamatkasta on tullut maraton. Osa ihmisistä on hyvin väsynyt poikkeusvuoden aiheuttamasta työkuormasta, osa taas surusta, kun työtä ei ole. Omien tunteidensa lisäksi asiakaspalvelijat joutuvat käsittelemään työssään yhä useammin puuskahduksia, joita me muut saamme omien vaikeiden hetkiemme vuoksi.