Lappilaisissa matkailualan yrityksissä ymmärretään hyvän työnantajakuvan merkitys rekrytoinnin onnistumiseen.
Tämä käy ilmi Lapin koulutuskeskus REDUn NOSTEtta työnantajakuvalla ja työhyvinvoinnilla -hankkeen jo kolmatta kertaa toteuttamissa työhyvinvointi- ja työnantajakuvakyselyissä, joihin vastauksensa antoi peräti 126 matkailu- ja palvelualan esihenkilöä ja työntekijää keväällä 2022.
Kulunut vuosi on ollut ennakoinnin ja varautumisen näkökulmasta erityisen haasteellinen, ja kyselyiden mukaan se on vaikuttanut negatiivisesti niin työntekijöiden kuin esihenkilöstön jaksamiseen. Esihenkilötyössä on haasteista huolimatta onnistuttu: työhyvinvointikyselyyn vastanneista työntekijöistä jopa 85 prosenttia oli selvillä työnsä tavoitteista ja 80 prosenttia oli tyytyväisiä päivittäisen toiminnan sujumiseen.
Lisäksi 86 prosenttia vastanneista tuntee saavansa riittävästi vastuuta työssään. Tämä kertoo siitä, että työntekijöiden osaamiseen luotetaan. Kyselyn avointen vastausten perusteella työntekijät kaipaisivat kuitenkin enemmän positiivista palautetta ja kiitosta tehdystä työstä.