Business Oulu on saanut viime aikoina runsaasti osakseen julkista kritiikkiä. Ei vähiten siksi, että Oulu sijoittuu kansallisissa vetovoimamittauksissa potentiaaliaan merkittävästi alemmaksi. Aihetta pohdiskeluun siis on, sillä tässä organisaatiossa oululaisten veromaksajien rahoja liikutellaan vuositasolla kymmeniä miljoonia.
Business Oulun lisäksi Oulussa toistuvasti nostetulla veroäyrillä kerättyjä varoja on tullut hövelisti jakamaan uusiakin toimijoita. Edellisinä päivinä Kalevasta silmiini putkahti tämän uuden veroeurosyöpön, ”MunOulun”, urheiluseuran ja paikallisen yrittäjän mainosbuffit. Olisipa kiva tietää miten nämä nähtyjen mainosten yhteistyökumppaniyritykset ovat valikoituneet?
Tuoreen Kalevan ”Paikallinen yritys” -jutun perusteella pohtisin vakavasti, onko oululaisen veronmaksajan (Business Oulu) tehtävänä edes osin muun muassa suunnitella ja painattaa paikallisessa omistuksessa oleville yritykselle tarroja ja tuottaa markkinointimateriaalia?