Veneilijälle viheliäinen rannikko
Oulun edustan rannikko on matala. Jos väylältä poikkeaa, vastassa on kivikkoa tai hietikkoa. Merivartioston mukaan paikallistuntemus on tärkeää.
Virpiniemen merivartioston partiovene kyntää Rommakonväylällä kohti Oulun Kiikeliä. Ilmassa on aavistus kesää, mutta merellä se ei vielä näy.
Jos olisi aurinkoinen keskikesän päivä, tilanne olisi toinen.
– Tässä menisi veneitä koko ajan, kertoo vartioupseeri Tuomo Pajula Länsi-Suomen merivartiostosta.
Tyhjää on myös Meritullin vierasvenesataman laitureissa, vaikka tämä on Oulun seudulla niitä harvoja paikkoja, joihin voi tulla myös tosi isoilla veneillä.