Tulipalot: Tältä näyt­tä­vät tu­li­pa­lon jäljet Oulun Ran­ta­ka­dul­la

Koulut: Oulun ainoa kak­si­kie­li­nen enk­ku­luok­ka pyörii Poh­jois-Ri­ta­har­jus­sa

Ihmiset: Hai­luo­to­lai­sel­la Juha Topilla on tai­to­ja, joiden vuoksi elo­ku­va­tuo­tan­not soit­ta­vat hänelle

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Me­dial­la on suuri mer­ki­tys mie­li­ku­vien luo­mi­ses­sa

Sunnuntai 11. helmikuuta on tärkeä päivä, Suomi saa uuden presidentin. Ehdokkaat kiertävät maata ja koettavat vahvistaa asemiaan parhaansa mukaan. Olemme Suomessa tottuneet rehtiin kampanjointiin, ja myös näissä vaaleissa voi tästä antaa kiitoksen molemmille ehdokkaille.

Medialla on suuri merkitys tiedon välittämisessä ja mielikuvien luomisessa. Sunnuntain 4.2 verkko-Kalevassa ja maanantain 5.2 printissä uutisoitiin Haaviston tilaisuuksista Pohjois-Pohjanmaalla. Jutussa annettiin ymmärtää, että vanhoillislestadiolaiset ovat ryhmänä asettuneet Pekka Haaviston taakse.

Mikäli jokin herätysliike asettuisi jonkin ehdokkaan taakse, uutisointi kuuluisi tälle taholle. Kovin kevein perustein, yksittäisten ihmisten mielipiteiden pohjalta, on arveluttavaa julkaista kantaa koko herätysliikkeen puolesta. Vaikka en itse ole ko. herätysliikkeen jäsen, koen tällaisen uutisoinnin leimaavana ja harhaanjohtavana.

Toivottavasti kampanjoinnin viimeiset päivät sujuvat rehdisti. Paras ehdokas voittakoon kisan.

Hannu Anttila

Oulu