Puheenaihe: Onko pyö­rä­var­kauk­sia mah­dol­lis­ta estää?

Vanhat kuvat: Ve­den­pai­su­mus ali­ku­lus­sa ja muita Oulun tulvia

Video: Bussi ajoi tör­keäs­ti päin pu­nai­sia Kai­jon­har­jus­sa

Mainos: Markkinointitoimisto Kolmas Polvi etsii markkinoinnin asiantuntijaa - tutustu ja hae tästä

Mat­kai­lu­alan mitta tuli täy­teen: Hal­li­tuk­sen ra­joi­tus­po­li­tiik­ka on liian pouk­koi­le­vaa ja vi­ran­omais­ten vies­tin­tä hä­mää­vää – "Nyt tar­vi­taan pi­ka­tes­taus­ta"

Matkailuväki osoittaa parhaillaan mieltä Eduskuntatalon edessä. Se vaatii, että matkustusta olisi saatava käyntiin, kun tilanne on vellonut hyvin pitkälle samanlaisena pian seitsemän kuukautta. Ala kaipaa jo jotain perspektiiviä.

Eduskuntatalon portaille on kokoontunut matkailualan toimijoita. Paikalle odotetaan pariasataa ihmistä.
Eduskuntatalon portaille on kokoontunut matkailualan toimijoita. Paikalle odotetaan pariasataa ihmistä.

Koronakriisistä pahasti kärsineen matkailualan mitta täyttyi torstaina. Siitä esimerkkinä on Eduskuntatalon edustalla menossa oleva mielenilmaus, jossa on matkailualan väkeä laajasti paikalla.

Alan keskeinen viesti on, että Suomen hallituksen rajoituspolitiikka on liian poukkoileva, vaikka matkustusta olisi saatava käyntiin pian seitsemän kuukauden epävarmuuden jälkeen.

– Kysymysmerkkejä ja epätietoisuutta on hirveästi. Viikon välein mennään edestakaisin ja ilmaantuvuuslukuraja muuttuu parin päivän välein. Ei mikään yritys pysty toimimaan sillä tavalla, Suomen matkailualan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti huomauttaa. Liitto on mielenilmauksen koordinoija.

Matkailualan vastaus olisi nyt testaus ja siihen panostaminen. Koronatesti tehtäisiin lähtömaassa ennen kuljetusvälineeseen nousua. Mäki-Fränti on itsekin nähnyt pikatestilaitteen, jolla saa tuloksen jo 15 minuutin kuluttua.

– Tuplatestausta ei tarvita Suomessa, sillä ei matkailija voi jäädä kolmeksi päiväksi karanteeniin odottamaan tulosta. Olenkin ilolla seurannut, kun koronakoirat ovat aloittaneet Helsinki-Vantaalla.

Mäki-Fränti painottaakin, että matkailua on saatava käyntiin Suomessa nyt uusilla keinoilla. Hän muistuttaa, että matkustamisessa on kysymys paitsi matkailubisneksestä myös Suomen vientiteollisuuden elpymisestä.

Matkailuala ojentaa myöhemmin iltapäivällä päättäjille neljä teesiä ahdingon ratkaisemiseksi. Ainakin elinkeinoministeri Mika Lintilää (kesk.) odotetaan paikalle.
Matkailuala ojentaa myöhemmin iltapäivällä päättäjille neljä teesiä ahdingon ratkaisemiseksi. Ainakin elinkeinoministeri Mika Lintilää (kesk.) odotetaan paikalle.

Mitään perspektiiviä ei ole nähtävillä

Matkailualalla on käytännössä yhtä surkea tilanne kuin lähes seitsemän kuukautta sitten, kun voimakkaat rajoitustoimenpiteet alkoivat.

– Pikkuisen on matkailu auennut, mutta tilanne ei ole kehittynyt sillä tavalla, että alan yritykset pystyisivät käynnistämään toimintaansa pitkäjänteisesti. Mitään perspektiiviä ei ole, Heli Mäki-Fränti harmittelee.

Hän on koko ajan yhteydessä eurooppalaisten kollegojen kanssa. Esimerkiksi espanjalaisten esittämään kysymykseen, pystyykö Espanjasta tulemaan matkailijaryhmä marraskuussa ja millä edellytyksillä, ei ole antaa selkeää vastausta ainakaan tällä hetkellä.

Jo pian seitsemän kuukautta on matkailuala kärsinyt lähes samassa huonossa tilanteessa. Nyt ihmisten mitta on täynnä.
Jo pian seitsemän kuukautta on matkailuala kärsinyt lähes samassa huonossa tilanteessa. Nyt ihmisten mitta on täynnä.

Päättäjille annetaan neljä teesiä

Matkailuala antaa torstaina päättäjille neljä laatimaansa teesiä. Ensimmäinen koskee taloudellista tukea, jotta ala pääsee pahimman vaiheen yli. Tuki ei ole kohdistunut matkailualan yrityksiin, esimerkiksi monet matkatoimistot eivät ole saaneet minkäänlaista tukea.

Toiseksi Suomeen tarvitaan liikennevalomalliin keltainen, jossa määritellään ilmaantuvuusluvut ja negatiivisella testituloksella pääsisi tulemaan, ja niin ettei toista testiä tarvita.

Kolmas teesi on sellainen, jossa viranomaisten ja päättäjien viestintä saa matkailualalta kylmää kyytiä. Viestintä on hämäävää.

– STM, THL, aluehallintovirastot, rajavartiolaitos ja ulkoministeriö antavat kaikki eri viestiä, mutta kun tarvittaisiin yhtenäistä viestiä. Eli viestintä pitäisi keskittää. Tarvitaan myös tutkimustietoa matkustusrajoitusten vaikutuksista tautitilanteeseen.

Hallitus on matkailualan mukaan epäonnistunut rajoituspäätöksissään, jotka ovat olleet liian poukkoilevia.
Hallitus on matkailualan mukaan epäonnistunut rajoituspäätöksissään, jotka ovat olleet liian poukkoilevia.

Neljäskin teesi koskee viestintää: se on ollut matkailusta negatiivista, eli "pitää välttää tarpeetonta hupimatkailua".

– Se on tosi loukkaavaa yrityksille, joiden elinkeino perustuu "tarpeettomaan hupimatkailuun". Sellaisen viestiminen on toisten elämäntyön vähättelyä. Matkailu kaikkineen saa vielä tosi vahvan negatiivisen leiman, ja siitä pitäisi päästä eroon.