Punkkilive: Oulusta ropisee reip­paas­ti punk­ki­ha­vain­to­ja vä­ki­lu­kuun nähden

Rakentaminen: Poh­jan­tien varteen kaa­vail­laan 60-met­ris­tä tor­ni­ta­loa

Investoinnit: Ran­ni­kol­le suun­ni­tel­tu­ja mil­jar­di-in­ves­toin­te­ja tulee Poh­jois-Suo­meen saakka

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Tilaajille

Lii­ke­mies For­se­liuk­sen Benz saapui Suomeen 123 vuotta sitten – en­sim­mäis­ten au­to­mo­bii­lien tuloa seurasi joukko lie­veil­miöi­tä, mutta uutta lii­ke­toi­min­taa­kin

Auto tuli Suomeen rannikkokaupunkien kautta, mutta autoilu levisi sisämaahan muutamassa vuodessa. ”Hurjapäiseen ajoon ei tarvita kovaa vauhtia”, oikeus totesi turkulaisen kauppias Anders Widenäsin tapauksessa, jossa hevonen kaatoi kärrynsä säikähdyksestä.

Wiipuri-lehdellä oli hurjaa kerrottavaa 31. heinäkuuta 1904:

”Kummitus, joka varmaan säikäyttää maalaiskylissä sekä miehet että naiset, lapset ja hevosetkin, kulki Kouvolassa tämän kuun 27. päivänä. Tuo kummitus oli automobiili, jolla matkusti, paitsi ohjaaja, kaksi mahtavaa ulkomaalaista herraa, mikäli kuulimme, Rotschildeja... Suuri oli ajopeli, suuret ja karvaiset ajajien turkitkin, mutta hurja se on vauhtikin.”

Uutisessa oli totta toinen puoli. Liikkeellä oltiin autolla, mutta kyseessä oli Mustion linnan omistaja ja Suomen rikkain mies Hjalmar Linder. Autokunta oli matkalla Pietariin.

Linderin ensimmäinen auto oli Pariisissa vuonna 1902 ostettu ranskalainen Mors.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.