Suomen raideliikennettä uhkaavat laajat lakot 6. maaliskuuta alkaen. Syynä ovat Julkisten ja hyvinvointialojen liiton (JHL) ja Rautatiealan Unionin (RAU) perjantaina antamat lakkovaroitukset.
Käytännössä lakot uhkaavat ammattiliitojen mukaan pysäyttää Suomen raideliikenteen, ja ne koskevat myös paikallisliikennettä.
JHL:n lakko alkaisi maanantaina 6. maaliskuuta ja kestäisi perjantaihin 10. maaliskuuta saakka, ja lakon piirissä olisivat kaikki rautatiealan työehtosopimuksen alaiset työtehtävät ja yritykset Suomessa.
JHL:n neuvotteleman rautatiealan työehtosopimuksen piirissä ovat muun muassa rautatieliikenteeseen, rautatiekalustoon, radanpitoon sekä kaupunkiraideliikenteeseen liittyviä töitä. Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine täsmentää STT:lle, että JHL:n sopimuksen piirissä on myös paikallisliikennettä, kuten metro- ja raitiovaununkuljettajia.
RAU:n lakon piirissä olisivat puolestaan 6.–10. maaliskuuta rautatieliikenteen veturimiestehtävät ja 13.–17. maaliskuuta puolestaan asiakaspalvelutyöt, liikenteenhoito ja -ohjaus sekä hallinnolliset työt.
Liitot antoivat lakkovaroitukset vauhdittaakseen alan työehtosopimusneuvotteluja.
Osuisi hiihtolomakaudelle
VR:n viestinnästä korostettiin STT:lle perjantaina, että nyt ovat kyseessä vasta lakkovaroitukset. VR ilmoittaa esimerkiksi junaliput jo ostaneille asiakkailleen vaihtoehdoista vasta sitten, jos lakkojen toteutuminen varmistuu. VR ei myöskään kommentoinut tässä vaiheessa sitä, pysäyttäisivätkö mahdolliset lakot Suomen koko raideliikenteen.
JHL:n lakon ulkopuolelle jäävät ne työt, joiden hoitamatta jättäminen vaarantaisi ihmisten henkeä, terveyttä tai omaisuutta. Myös RAU on rajannut hätätyöt ja yhteiskunnalle elintärkeät toiminnot lakon ulkopuolelle. Lisäksi RAU määräsi maaliskuun alusta lähtien vuoronvaihto- ja ylityökiellon kattamaan muun muassa veturimiehiä, asiakaspalvelua ja liikenteenohjausta.
Maaliskuun 6:ntena alkaa talviloma usealla paikkakunnalla Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Raideliikenteen lakot voivat myös mennä osin päällekkäin Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ja JHL:n ilmoittamien linja-autoalaa koskevien lakkojen kanssa, ellei joitakin lakoista päätetä siirtää tai elleivät ne jää kokonaan toteutumatta. AKT:n lakko kestäisi 1.–10. maaliskuuta, ja JHL:n ilmoittama lakko Helsingin Bussiliikenne -yhtiön työpaikoilla alkaisi 1. maaliskuuta, eikä sen päättymistä ole ilmoitettu.
Kiistaa muun muassa palkankorotusten tasosta
RAU antoi tiedotteensa mukaan lakkovaroitukset, koska sen ja Palvelualojen työnantajien Paltan välisissä tes-neuvotteluissa ei olla RAU:n mukaan pääsemässä työntekijäpuolta tyydyttävään ratkaisuun. Näkemyseroja on liiton mukaan paitsi palkankorotuksista, myös työelämän laadullista kehittämistä koskevista tekstikohdista.
– Meillä on rautateillä merkittäviä työjärjestelyistä johtuvia työssäjaksamisongelmia, joita ei ole saatu yritysten kanssa paikallisesti sopimalla ratkaistua, ja siksi nämä joudutaan tekemään työehtosopimusten kautta, RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo tiedotteessa.
Myös JHL:n tiedotteen mukaan kiistaa on palkankorotuksista.
– Työntekijöiden ostovoima on turvattava riittävin palkankorotuksin, sillä inflaatio on nostanut rajusti hintoja, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo tiedotteessa.
Paltan mukaan osapuolet jatkavat neuvotteluja valtakunnansovittelijan johdolla.
– Olemme hyvin pettyneitä RAU:n ja JHL:n toimintaan. Ammattiliitot ovat vaatineet alalle päänavausratkaisuja korkeampia palkankorotuksia, jotka erityisesti rautatiealan vaikean tilanteen huomioon ottaen ovat ylimitoitettuja, sanoo Paltan neuvottelujohtaja Pasi Vuorio tiedotteessa.
Palta ja RAU ilmoittavat toivovansa, että sopu saavutettaisiin neuvotteluteitse.