Yrittäjän tarina: Ou­lu­lai­nen Risto Hoik­ka­nie­mi vastasi pu­he­luun, joka johti kon­kurs­siin ja mil­joo­na­vel­koi­hin

Koti: Vauva pani ou­lu­lai­sen Kar­ja­lan perheen huo­ne­jär­jes­tyk­sen uusiksi

Keskoset: Ii­läi­nen Vera Tur­ti­nen painoi syn­tyes­sään vain 500 grammaa

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan – tutustu ja hae tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Lakko kertoo aina epä­on­nis­tu­mi­ses­ta – onneksi ah­taa­jien lakossa voit­ti­vat lopulta järki ja kohtuus

Suomi ei kuulu lakkoilun kärkimaihin, mutta parempaan on edelleen varaa. Mallia voidaan tässäkin ottaa Ruotsista. Lakot kertovat aina epäonnistumisesta, ja etenkin pitkät lakot osuvat liian usein kipeästi kolmansiin osapuoliin.

Kymmenien tuhansien muiden suomalaisten ohella moni Oulun seudun asukas oli keskiviikkoaamuna tukalassa tilanteessa: Töihin tai kouluun piti päästä, mutta onnikka ei kulkenut. Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n kuljettajat olivat lakossa maan suurissa kaupungeissa.

Hyvää päivässä oli se, että kuorma-autoalan ja sen terminaalien väki jatkoi töitään. Lakon uhka vaihtui tiistain neuvotteluissa sopuun.

Linja-autoliikenteen lakko kestänee vähintään muutaman päivän. AKT:n ilmoittama lakon takaraja on ensi viikon perjantai.

Voi olettaa, ettei lakko kestä takarajaan asti. Kuorma-autoalan sopimus kertoi, että teollisuuden yleinen linja kelpaa lopulta AKT:llekin. Kahden vuoden sopimuskorotukset olivat kuusi prosenttia.

Linja-autoalan kohdalla AKT:lla tuskin on vipuvartta kovempiin korotuksiin.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.