Peti lauloi aikoinaan laulussaan Oulu Shangri-la: Lakkautetaan kyläkoulut ja muutkin menolähteet. Päättäjille tämä asia tulee syksyllä ajankohtaiseksi, heidän käsissään kun on kolmen Oulun kyläkoulun tulevaisuus.
Mikään uusi asia kyläkoulujen lakkautus ei ole, buumi alkoi jo 1960-luvulla, kun muuttoliike kiihtyi ja syntyvyys väheni, ja noista ajoista on vain vauhti kasvanut. Sitten Matti Vanhasen kakkoshallitus lopetti pienten koulujen erityisen valtionosuuden.