Kuumassa työskentely voi heikentää työviihtyvyyttä ja lisätä tapaturmien riskiä, kerrotaan aluehallintoviraston (avi) tiedotteessa.
Avin mukaan työnantajan pitää pyrkiä siihen, että lämpötila pysyy alle 28 asteessa, vaikka töissä ei olisi määritelty hellerajaa.
Työskentelylämpötilaan voi vaikuttaa muun muassa lämpölähteet eristämällä sekä ilmanvaihtoa tehostamalla. Mikäli tämä ei ole mahdollista, työskentelyyn pitää lisätä taukoja.
Elimistölle ensimmäiset hellepäivät ovat yleensä haastavimpia. Keho sopeutuu kuumuuteen yleensä noin viikossa.
Työturvallisuuslaki katsoo, että kyseessä on kuumatyö, kun lämpötila ylittää 28 astetta. Kuumatyössä työskentelyjaksojen pituutta pitää rajoittaa. Lisäksi tauot pitäisi pystyä pitämään viileämmässä tilassa tai varjossa.
Lain mukaan kevyissä ja keskiraskaissa töissä voi työskennellä 28–33 asteen lämpötilassa 50 minuuttia tunnissa. Yli 33 asteen lämpötilassa työskentelyaika 45 minuuttia tunnissa.
Raskaissa töissä tai erittäin korkeissa lämpötiloissa pitää käyttää suojavarustusta ja tauottaa työtä usein.
Työturvallisuuslain mukaan työnantajan pitää minimoida lämpöolosuhteista aiheutuvat haitat. Jos työpaikan lämpöolot poikkeavat suosituksista, avi kehottaa ilmoittamaan asiasta työnantajalle ja työsuojeluvaltuutetulle.
Lämpörasitusta vähentää lisäksi työhön sopiva kevyt ja väljä vaatetus sekä riittävä määrä nestettä. Fyysisessä työssä suositellaan juomaan vettä tai laimeaa mehua 1–2 desilitraa kerrallaan 3–4 kertaa tunnissa.
Riittämätön nesteytys voi johtaa elimistön kuivumiseen ja pahimmassa tapauksessa lämpöhalvaukseen.