Itseäni on ihmetyttänyt pitkään, miksi pitää rakentaa teollisuuslaitoksen tapainen rakennus välittömästi idyllisen Oulujoen rantaan kaupungin ykköspaikoille. Tässä taustaa ihmettelylleni.
Kaupunki kasvaa ja huolimatta vedenkäytön vähenemisen tavoitteista, kasvaa kokonaisvedentarve myöskin. Lisäksi molemmat nykyiset vedenottamot ja -puhdistamot joen eri puolilla Pohjantien ja Erkkolansillan välillä ovat tulossa suurten peruskorjausten vaiheisiin ja näihin sisältyy myös vioittumisriskejä.