Rikosepäilyt: Haa­pa­jär­ven kär­ki­po­lii­tik­koa epäil­tiin myös tör­keäs­tä vir­ka­ri­kok­ses­ta

Asuntomurrot: Oulussa mur­tau­dut­tiin aamulla oma­ko­ti­ta­loon Kor­ven­ky­läs­sä

Luitko jo tämän: Kem­pe­lees­sä ke­hi­tet­ty deit­ti­so­vel­lus menee suoraan asiaan

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan – tutustu ja hae tästä

Pääkirjoitus

Kor­jau­su­ra­koi­den ko­ti­myyn­ti on edel­leen mark­ki­naa, jossa hy­väus­koi­sel­ta ja tie­tä­mät­tö­mäl­tä äkkiä nyh­de­tään säästöt ja enem­män­kin

Tarina on tuttu. Iäkkään kansalaisen kotitalon ovelle ilmestyy myyjä, joka puhuu talon jonkin osan ilmaisesta tarkastuksesta. Ei velvoita mihinkään.

Tarkastus tehdään, ja vikoja löytyy, vakaviakin. Näin tarkastaja ilmoittaa.

On kiire laittaa asiat kuntoon, kertoo myyjäksi muuttunut tarkastaja – ja erityinen kiire on saada nimet korjaussopimuksen alle. Asukas ei ehdi edes kysyä asiasta lapsiltaan – ja miksi pitäisikään, itsenäisen ihmisen, sanoo myyjä.

Tarinan jatko-osa on, että lapset puuttuvat peliin, ja alkaa tarpeettoman, ylihintaisen kaupan purkuyritys, jota myyjäfirma neliraajajarrutuksella torjuu.


Aggressiivinen kotimyynti lähtee usein liikkeelle ilmaiseksi kehutusta tarkastuksesta, joka voi liittyä esimerkiksi käyttövesiputkistoon tai lämmitysjärjestelmään.
Aggressiivinen kotimyynti lähtee usein liikkeelle ilmaiseksi kehutusta tarkastuksesta, joka voi liittyä esimerkiksi käyttövesiputkistoon tai lämmitysjärjestelmään.

Tämäntyyppiset tarinat ovat edelleen hämmästyttävän yleisiä siihen nähden, kuinka paljon ilmiöstä on puhuttu. Tuore kotimyyntiin liittyvä tapaus kerrotaan maanantain Kalevassa.

Myyntitilanteet liittyvät milloin viemäröintiin, milloin käyttövesiputkiin, vesikattoon tai lämmitysjärjestelmään. Aurinkopaneeleita on myyty romahtamassa olevien piharakennusten katoille.

Valtaosa saneerausyrityksistä toimii rehellisesti. Ja sitten on yrityksiä, joille ongelmat kasaantuvat.

Hyväuskoisille myydään asioita, joita he eivät tarvitse. Usein härskisti suostuttelemalla ja painostamalla, joskus jopa "tarkastuksen" tuloksia vääristellen.

Kuluttajansuojaa kotimyynnissä vahvistettiin viime vuoden alussa. Asiakkaan turvana on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus.

Oikeuteen on kuitenkin poikkeuksia. Se voi raueta, jos kaupan kohteena ovat mittatilaustuotteet. Asiakasta voidaan myös suostutella luopumaan peruutusoikeudesta, "jotta töihin päästään rivakasti".


Esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä Kuluttajaliitto kertovat nettisivuillaan, kuinka asiakkaan kannattaa kotimyyntitilanteissa toimia. Keskeistä on, että tarjousta harkitaan rauhassa, esimerkiksi yhdessä jonkun luotettavan henkilön kanssa.

Mitään ostovelvollisuutta ei puolestaan synny, vaikka myyjä olisi käyttänyt tuotteensa esittelyyn runsaastikin aikaa. Eikä myyjää edes tarvitse päästää sisälle.

Jotkut tapaukset saavat moraalittomuudessaan kuulijan haukkomaan henkeä. Onkin tärkeää pitää kuluttajalainsäädäntö terässä ja tarkistaa sitä tarpeiden mukaan.

Kaikki ikäihmiset eivät löydä tietään kuluttajaviraston nettisivuille. Omaisten ohella valistuksen antaminen sopii esimerkiksi varttuneemman väen järjestöille. Pika-apua ongelmatilanteissa saa Kilpailu- ja kuluttajaviraston neuvontapuhelimesta.

Ja tuskin koteihin lähetettävä viranomaisesitekään olisi ihan mennyttä maailmaa. Yhteen tai kahteen arkkiin mahtuisivat perusohjeet sekä puhelin- että kotimyynnin ongelmatilanteisiin.