Sosiaali- ja terveyspalveluita siirretään kovalla kiireellä kunnilta uusille hyvinvointialueille ja paine hätäisille IT-hankinnoille on suuri. Pahimmillaan vuotavia järjestelmiä paikkaillaan, toimittajalukkoja vahvistetaan tai kilpailutetaan vanhentuneilla vaateilla. Valtio, alueet ja kunnat voivat joutua maksamaan huonoista hankinnoistaan kovan hinnan.
Kokemuksemme mukaan avain hankkeen onnistumiseen on aito kumppanuus ja palvelun koko elinkaaren hahmottaminen. Hankkeiden jarrut ovat harvoin teknisiä kysymyksiä, siksi tarvitaan IT:tä laajempaa näkökulmaa muutoksen johtamiseen.
Heikoimmissa hankkeissa sopimuksen toteuttaminen on tilaajan ja toimittajan vastakkainasettelua. Näin ei tarvitse olla, sillä nykyinenkin hankintalaki antaa mahdollisuuksia kilpailuttamiseen elinkaariajatuksella: markkinavuoropuhelu, suorahankinta ja räätälöidyt tarjouspyynnöt, joissa keskitytään määreiden luettelemisen sijaan lopputuloksen laatuun ja vaikuttavuuteen.