Loisto on majakkaa pienempi merimerkki, jossa palaa valo käytettäessä. Kuvassa Hietasaaren loisto.
Kuva: Maiju Pohjanheimo
Vanhoja merimerkkejä Oulun Hietasaaressa ja Taskilassa ei puretakaan. Väylävirasto on siirtänyt Hietasaaren loiston ja Taskilassa olevan Koskelan loiston Oulun kaupungin omistukseen.
Asiasta on käyty kolmikantaneuvottelut Väyläviraston, Oulun kaupungin ja Perämeren Pookit ry:n välillä.