Vaalitentti: Katso tal­len­ne Kalevan vaa­li­ten­tis­tä, mukana kuusi ni­me­käs­tä eh­do­kas­ta Oulun vaa­li­pii­ris­tä

Pääkirjoitus: Il­mas­ton­muu­tok­sen tor­jun­ta ei ole vi­her­hump­paa – maa­pal­lon läm­pe­ne­mi­nen mah­dol­lis­ta saada kuriin

Kolumni: Ou­lu­lais­kou­lun hyvät ko­ke­muk­set kou­lu­pu­dok­kai­den kanssa osoit­ta­vat, miten tärkeää on kokemus po­ruk­kaan kuu­lu­mi­ses­ta

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Kaleva 2 kk 59,90 euroa

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Kau­pun­ki­pyö­rät osaksi Oulun jouk­ko­lii­ken­net­tä – ver­rok­ki­na Kuopio, missä säh­kö­avus­tei­set pyörät on otettu hyvin vastaan ja toi­min­ta­tu­lot kat­ta­vat menot miltei ko­ko­naan

Oulun seudun joukkoliikenne on ollut menestystarina vuosina 2015–2019. Ensimmäisenä kokonaisena toimintavuotena 2015 matkoja tehtiin yhteensä 7 miljoonaa ja vuonna 2019 matkojen yhteismäärä oli jo 9,6 miljoonaa. Vuodesta 2020 olisi todennäköisesti tullut 10 miljoonan matkan vuosi ilman koronapandemiaa. Pandemian seurauksena matkustajamäärät ovat tippuneet.

Hyvien vuosien taustalla oli joukkoliikennelainmuutos vuonna 2014, mikä edellytti seudun yksittäiset kunnat yhteistyöhön seudulliseksi viranomaiseksi ja kilpailuttamaan alueen joukkoliikenteen. Viranomainen määrittelee reitit, vuorotiheyden, aikataulut ja lippujen hinnat.

Lisäksi uudessa mallissa joukkoliikenteen lipputulot jäävät seudun kunnille, mikä on kannustanut myös lisäämään vuorotarjontaa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.