Keskustelin erään äidin kanssa lastensa kuulumisista. Hän kertoi nuorimmaisensa aloittaneen syksyllä lukion. Tuli puheeksi, että Porin kaupunki oli kustantanut läppärit oppilaille. Tulin kysyneeksi millaisen tulostimen oppilaat saivat. Selvisi ettei tulostinta ole ollenkaan, ja että e-oppikirjoja ei voi tulostaa.
Kokenut opettaja totesi, että ei ole tavoiteltavaa, että lapsi kouluun tullessa osaa lukea. Tärkeää on, että lapsi on oppinut käyttämään käsiään, ettei lapsella ole ”peukalo keskellä kämmentä”.
Fysiologian kurssilta muistan paperisessa oppikirjassa kuvan pienestä ihmisestä motorisella aivokuorella. Kuvassa oli suhteutettu eri ruumiinosien saama osuus motorisesta aivokuoresta kuvaamalla pieni ihminen aivokuorelle. Tässä kuvassa pienellä ihmisellä on suhteettoman suuri käsi ja kädessä suhteettoman suuri peukalo, eli kädellä ja erityisesti peukalolla on käytössä runsaasti aivokapasiteettia.