Rikosepäilyt: Haa­pa­jär­ven kär­ki­po­lii­tik­koa epäil­tiin myös tör­keäs­tä vir­ka­ri­kok­ses­ta

Asuntomurrot: Oulussa mur­tau­dut­tiin aamulla oma­ko­ti­ta­loon Kor­ven­ky­läs­sä

Luitko jo tämän: Kem­pe­lees­sä ke­hi­tet­ty deit­ti­so­vel­lus menee suoraan asiaan

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan – tutustu ja hae tästä

Pääkirjoitus

Ka­rais­tu­nut Suomi ei hyydy ko­vis­sa­kaan pak­ka­sis­sa, mutta ju­na­lii­ken­teen tutut on­gel­mat jat­ku­vat ja jat­ku­vat

Vanhan ajan talveksikin on kutsuttu viime päiviä, kun lämpötilat ovat isossa osassa maata laskeneet -30 asteen alapuolelle. Samanmoisia lukemia nähdään vielä lähipäivinä.

Ilmastonmuutosta ei ole peruttu. Se vain ei poista Suomen säästä kylmiä pakkasjaksoja, professori, ilmastotutkija Harri Kokkola huomautti Kalevassa.

Vanhastaan suomalaiset suhtautuvat kireisiin pakkasiin viileästi – vaikka tätä nykyä jo 15 miinusasteesta väännellään kohuotsikoita. Elämä ei meillä järky kuten vaikkapa Keski-Euroopassa, jossa asunnoissa hytistään ja ja autot sutivat kaduilla ja teillä.

Energiaa kovat pakkaset kuitenkin syövät rankasti. Keskiviikkona nähtiin talven ennätys. Puolenpäivän aikaan sähkön kulutus oli Suomessa yli 14 700 megawattituntia. Kaikkien aikojen kulutusennätys, 15 105 megawattituntia, on vuoden 2016 tammikuulta.

Vaikka maan kaikkia ydinvoimayksikköjä ajetaan täydellä teholla, ilman tuontia Suomessa koettaisiin nyt energiapulaa. Länsinaapurista tarvittiin keskiviikkona 2 800 megawattia apua. Tuulivoiman tuotanto jäi meillä tyynen sään takia etäälle maksimeista.


Pakkasmaisemaa Muoniossa keskiviikkona 3. tammikuuta. Hyytävä sää jatkuu lähes koko maassa vielä muutaman päivän.
Pakkasmaisemaa Muoniossa keskiviikkona 3. tammikuuta. Hyytävä sää jatkuu lähes koko maassa vielä muutaman päivän.
Kuva: Irene Stachon / Lehtikuva

Liikenteessä, etenkin junaliikenteessä, kireä pakkanen aiheuttaa kouriintuntuvia ongelmia. Ääritapaus oli keskiviikkoaamuna Helsinkiin saapunut pohjoisen yöjuna, joka ehti perille lähes neljä tuntia myöhässä.

Määräaseman odottelu junassa ei ole iso ongelma, mutta se on, jos junan vesiputket jäätyvät niin, etteivät matkustajat voi käyttää vessoja. Näin kävi nyt, eikä kerta ole ensimmäinen.

Paluuta polkimella ja metalliläpällä toimiviin legendaarisen varmoihin vessoihin ei ole, ja siksi kaluston rakentajalla ja VR:llä on palaverin paikka. Arktisessa maassa on käytettävä kiskokalustoa, joka ei vie matkustajien pidätyskykyä äärirajoille.

Autoliikenteessä pakkanen vaatii lähinnä ennakointia. Akun on oltava kunnossa, öljyjen notkeita, ja sähköautoilijoiden on totuteltava siihen, että ajomatka voi lyhentyä jopa kymmenillä prosenteilla normaalista. Tämä saa monet pohjoissuomalaiset toistaiseksi luottamaan polttomoottoriin tai hybrideihin.

Tiistaina koettiin sellainenkin harvinaisuus, että kipakka pakkanen esti Finnairin reittilennon Helsingin ja Kuusamon välillä.


Kansalaisen terveysuhat pakkasilla liittyvät lähinnä paleltumiin ja hengitysongelmiin. Asiantuntijoilta on saatu hyviä neuvoja siitä, miten välttää ongelmia.

Suomalaisen sosiaalipolitiikan onnistumisiin kuuluu asunnottomuuden jyrkkä väheneminen. Metsissä ei enää elä pahvikojuissa miehiä ja naisia, joita nyt pelasteltaisiin sisätiloihin

Elämme pohjoismaisessa turvavaltiossa. Lukema -35 ei työnnä elämää raiteiltaan. Siitä voi olla jopa ylpeä.