Kaavoitus: Vä­li­ky­län ja Ruskon teol­li­suus­aluei­den väliin suun­ni­tel­laan uutta työ­paik­ka-aluet­ta

Sää: Ke­vät­tal­ven nätit päivät jat­ku­vat Oulun seu­dul­la, kes­ki­viik­ko­na voi tulla lisää lunta

Luitko jo tämän: Oulun ke­hu­tul­la tont­ti­po­li­tii­kal­la on kään­tö­puo­len­sa – Ve­ron­mak­sa­jien rahoja on myös tuh­lat­tu, arvioi apu­lais­pro­fes­so­ri

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Kaleva Digi + Lehti 2 kk 59,90 euroa

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Kän­nyk­kä syö nuo­ri­son luku- ja kir­joi­tus­tai­don – op­pi­mis­tu­lok­set jat­ka­vat las­kuaan, mikäli ke­hi­tys­kul­kuun ei rea­goi­da

Olen neljättä lukuvuottani äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajana. Olen venynyt moneksi: ammatilliseksi viestinnän opettajaksi, yliopistonlehtorin sijaiseksi ja peruskoulun aineenopettajaksi. Kouluasteesta riippumatta olen tehnyt kaikkialla samat havainnot: älylaite on vitsaus, joka tuhoaa keskittymiskyvyn ja rapauttaa luku- ja kirjoitustaidon.

Lukukeskuksen mukaan 15 vuotta sitten noin 22 prosenttia nuorista luki aktiivisesti kirjoja vapaa-ajallaan. Viimeisimmän mittauksen mukaan lukema on nykyään kuusi prosenttia. Peruskoulun äidinkielen tunneilla kirjoja luetaan 3–6 kappaletta vuodessa. Useimmille yhdenkin lukeminen on ponnistus, josta ei selviä ilman opettajan jatkuvaa valvontaa. Oppilaskommenttien perusteella kirjan lukeminen on tylsää, vaikeaa ja suoranaista ajanhukkaa.

Kirja on menettänyt asemansa tavanomaisena ajanvieton tapana, koska tilalle on tullut jotain paljon viihdyttävämpää.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.