Kadonneet: Suun­nis­tus­ki­sa sai uuden kään­teen, kun Mu­hok­sen met­säs­tä löytyi Kel­los­ta ka­don­nut nainen

Peruskoulu: Ou­lu­lais­opet­ta­ja kertoo, mikä kä­si­työn ope­tuk­ses­sa meni pieleen

Video: Bussi ajoi tör­keäs­ti päin pu­nai­sia Kai­jon­har­jus­sa

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Kolumni
Tilaajille

Kak­sois­ra­taa Poh­jo­lan val­keaan kau­pun­kiin – terva ja lo­hi­jo­ki pa­lau­tet­ta­va osaksi Oulua!

Oulu

Käsittämätön valo huumasi nirppanokat pariisilaisetkin, kun kävelimme Oulun katuja yöttömässä yössä.

Kesällä 1999 ryhmä ranskalaistoimittajia kumartui kartan yllä Helsingissä, jonne he olivat tulleet tutustumaan EU:n uuden puheenjohtajamaan ohjelmaan. Ministeritapaamisten jälkeen vuorossa oli viikonloppuohjelma joko Järvi-Suomessa tai Oulussa, jossa pidettäisiin ensimmäinen epävirallinen ministerikokous. Rohkeimpien sormi osoitti Oulua: – Noin pohjoiseen tulee tuskin muuten mentyä!

Porukka ei pettynyt. Kävelimme Oulun katuja yöttömässä yössä, ja käsittämätön valo huumasi nirppanokat pariisilaisetkin. Ei kukaan ollut oikeasti sellaisen valon olemassaoloon uskonut. Ihmeöistä riittäisi kertomista Pariisissa. Pohjolan valkea kaupunki oli väläyttänyt valttikorttinsa.

Interrailin ja Erasmus-ohjelman ohella on 1980-luvulla aloitettu Euroopan kulttuuripääkaupunkiohjelma EU:n onnistuneimpia tapoja lisätä jäsenmaiden kansalaisten keskinäistä vuorovaikuttamista.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.