Vaalitentti: Katso tal­len­ne Kalevan vaa­li­ten­tis­tä, mukana kuusi ni­me­käs­tä eh­do­kas­ta Oulun vaa­li­pii­ris­tä

Pääkirjoitus: Il­mas­ton­muu­tok­sen tor­jun­ta ei ole vi­her­hump­paa – maa­pal­lon läm­pe­ne­mi­nen mah­dol­lis­ta saada kuriin

Joukkoliikenne: Oulussa ha­lu­taan ke­hit­tää jouk­ko­lii­ken­net­tä työ­paik­ka- ja asuin­alueil­la – kolme pal­ve­lu­ta­so­vaih­to­eh­toa esillä rat­kai­suik­si

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Kaleva 2 kk 59,90 euroa

Tilaajille

Kaa­su­au­tot edel­leen melko tun­te­mat­to­mia – il­mas­toys­tä­väl­li­nen käyt­tö­voi­ma ei saa yh­dis­tyk­sen mukaan riit­tä­väs­ti EU:n tukea

Vaihoehtoisista käyttövoimista sähköautoista puhutaan eniten mediassa. Valtion ilmastotavoite lisää tukea bio­kaasulle, mutta yhdistyksen mukaan tehtävää on vielä. Moni autovalmistaja on ilmoittanut lisäävänsä sähköautojen valmistamista.

EU:n ilmastopaketti on isku päin kaasuautoilua, sanoo Kaasuautoilijat ry:n sihteeri Tapio Leppinen. Biokaasua ei lasketa hiilineutraaliksi käyttövoimaksi, vaan se niputetaan samaan kategoriaan maakaasun kanssa. Maakaasu on fossiilipohjainen käyttövoima, kun taas biokaasua voidaan valmistaa lähes kaikesta eloperäisestä biohajoavasta raaka-aineesta. Gasum on valtion tukema energiayhtiö, joka toimii maa- ja biokaasun hankinnassa, kuljetuksessa ja myynnissä. Gasum pyrkii lisäämään maa- ja biokaasun sekä sähkön käyttöä.

– Tätä ei olla EU:ssa valitettavasti vielä ymmärretty, ja nyt onkin käynnissä kova kamppailu sen puolesta, että biokaasu otettaisiin huomioon myös henkilöautoilussa. Tähän mennessä biokaasun käyttöä on tuettu lähinnä raskaan liikenteen puolella.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.