Sähkön hinta: OSS myy sähköä alen­nuk­sel­la – mutta vain jä­se­nil­leen

Teollisuus: Yli­kii­min­gis­sä toimiva Conlog sai jät­ti­kau­pat Puo­lus­tus­voi­mil­ta

Kolumni: Kuka keksi laittaa kä­ve­ly­ka­dun pät­käl­le nop­pa­ki­viä? – Ou­lus­sa kyn­ne­tään epä­ta­sai­sia nop­pa­ki­vi­ka­tu­ja vielä pitkään

Tilaajille

Kaa­su­au­tot edel­leen melko tun­te­mat­to­mia – il­mas­toys­tä­väl­li­nen käyt­tö­voi­ma ei saa yh­dis­tyk­sen mukaan riit­tä­väs­ti EU:n tukea

Vaihoehtoisista käyttövoimista sähköautoista puhutaan eniten mediassa. Valtion ilmastotavoite lisää tukea bio­kaasulle, mutta yhdistyksen mukaan tehtävää on vielä. Moni autovalmistaja on ilmoittanut lisäävänsä sähköautojen valmistamista.

EU:n ilmastopaketti on isku päin kaasuautoilua, sanoo Kaasuautoilijat ry:n sihteeri Tapio Leppinen. Biokaasua ei lasketa hiilineutraaliksi käyttövoimaksi, vaan se niputetaan samaan kategoriaan maakaasun kanssa. Maakaasu on fossiilipohjainen käyttövoima, kun taas biokaasua voidaan valmistaa lähes kaikesta eloperäisestä biohajoavasta raaka-aineesta. Gasum on valtion tukema energiayhtiö, joka toimii maa- ja biokaasun hankinnassa, kuljetuksessa ja myynnissä. Gasum pyrkii lisäämään maa- ja biokaasun sekä sähkön käyttöä.

– Tätä ei olla EU:ssa valitettavasti vielä ymmärretty, ja nyt onkin käynnissä kova kamppailu sen puolesta, että biokaasu otettaisiin huomioon myös henkilöautoilussa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.