Nastakenkä on jo tunnetusti ainoa järkevä liukkaan kelin jalkine. Joillekin meistä se on myös ainoa kenkä, joilla talvikeleillä uskaltaa liikkua vaativissa sääolosuhteissamme. Hankalat nastakengät kuitenkin ovat julkisissa tiloissa: joko kävely nastoilla on kiellettyä tai nastakengät ovat niihin liukkaat. Silloin turvallinen jalkine muuttuukin vaaralliseksi.
Mitä enemmän ihmiseläjälle karttuu ikää, sitä varovaisemmaksi hän tulee liikkumisessaan.