Jä­te­ve­si­tut­ki­muk­set pal­jas­ti­vat: Oulussa en­nä­tys­kor­kea piikki huu­mei­den käy­tös­sä maa­lis­kuus­sa – Lop­pu­ke­vääs­tä käyt­tö­mää­rät las­ki­vat, mutta kään­tyi­vät kesällä taas kasvuun

Huumeiden käyttö on lähtenyt Oulussa taas kasvuun loppukevään notkahduksen jälkeen. Aiempien vuosien tapaan Oulussa käytetään huumausaineista eniten amfetamiinia ja ekstaasia.

Oulu
Huumeiden käyttömäärän nousivat Oulussa maaliskuussa. Kuvituskuva.
Huumeiden käyttömäärän nousivat Oulussa maaliskuussa. Kuvituskuva.
Kuva: Marja Ahtola

Oulun jätevesitutkimuksissa todettiin maaliskuussa ennätyksellisen korkeat huumausaineiden käyttömäärät. Korona-aikana puolestaan huumeiden käyttö laski merkittävästi.

Näin selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) teettämästä tutkimuksesta, jossa seurataan huumausaineiden jäämiä suurimpien kaupunkien jätevesissä. THL on teettänyt tutkimusta joka toinen vuosi vuodesta 2012 lähtien.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa

Mainos
Kalevan pelit

Pelaa Kalevan digitaalisia pelejä

Aivojumppaa tai rentoa ajanvietettä – tutustu peleihin ja löydä suosikkisi

Aloita pelaaminen
Ilmoita asiavirheestä