Lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät parhaiten yhdessä rauhallisen, avoimen ja ymmärtävän aikuisen parissa, kun taas pitkällinen yksinolo ja liiallinen sosiaalisen median käyttö voivat näitä taitoja kaventaa.
Olisi äärimmäisen tärkeää, että jokainen lapsi tulisi päivittäin kohdatuksi; että hän kokisi olevansa jollekin aikuiselle arvokas omana itsenään, että jotakuta kiinnostaisi mitä hänelle kuuluu, ja että joku kehuisi taas niin kauniista piirustuksesta.
Perusopetuslain mukaan koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu 1. ja 2. vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien erityisopetukseen otetuille lapsille. Kunnat saavat valtionosuutta perusopetuslain mukaisen koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämiseen, mutta kunnilla ei silti ole minkäänlaista velvollisuutta tarjota iltapäivätoimintaa.
Perusopetuksen iltapäivätoiminnassa leikitään, askarrellaan, liikutaan, ulkoillaan ja syödään terveellinen välipala turvallisessa ympäristössä kasvatuksen ammattilaisten ohjauksessa.