HS: Hal­li­tus yh­dis­tä­mäs­sä neljä riip­pu­ma­ton­ta tie­de­pa­nee­lia yh­dek­si, il­mas­to­pa­nee­lin ex-pu­heen­joh­ta­ja kri­ti­soi aikeita

Helsinki

Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallitus suunnittelee neljän eri tiedepaneelinsa yhdistämistä yhdeksi paneeliksi, kertoo Helsingin Sanomat.

Samalla paneelit siirrettäisiin valtioneuvoston kanslian alaisuuteen.

Tiedepaneeleja ovat ilmastopaneeli, luontopaneeli, kestävyyspaneeli sekä biotalouden tiedepaneeli. Ne ovat riippumattomia asiantuntijaelimiä, jotka kokoavat ja välittävät tutkimustietoa ja antavat politiikkasuosituksia.

Ilmastopaneelin entinen puheenjohtaja Markku Ollikainen kritisoi lehdessä uudistussuunnitelmia.
Ilmastopaneelin entinen puheenjohtaja Markku Ollikainen kritisoi lehdessä uudistussuunnitelmia.
Kuva: Elli Alasaari

Ilmastopaneelin entinen puheenjohtaja Markku Ollikainen kritisoi lehdessä uudistussuunnitelmia.

Ollikaisen mukaan yhdistäminen heikentäisi ilmasto- ja luontokysymysten analyysia.

Helsingin Sanomien näkemän valmisteluasiakirjan mukaan uusi yhden tiedepaneelin malli voisi aloittaa vuonna 2026.

Ilmoita asiavirheestä