Liikenne: Testaa Kalevan vi­sal­la, pär­jäi­sit­kö Oulun han­ka­lim­mis­sa ris­teyk­sis­sä

Historia: Oulussa riitti ra­ken­ta­mi­sen rys­ket­tä 2000-lu­vun alussa, kun Kaak­ku­ri paisui ja Nokiaa ra­ken­net­tiin

Jääkiekko: Kärpät hävisi taas, putosi sarjan pe­rän­pi­tä­jäk­si

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi + Lauantai 15,90 €/kk

Tilaajille

Hor­ne­tin seu­raa­jat len­tä­vät Ro­va­nie­men ja Ris­sa­lan tu­ki­koh­dis­ta – Uusien hä­vit­tä­jien kes­kit­tä­mi­ses­tä yhteen paik­kaan ei ole edes kes­kus­tel­tu, oh­jel­ma­joh­ta­ja sanoo

Rovaniemen kiinteistöt on rakennettu suurimmalta osin 1970-luvulla, ja ne alkavat olla elinkaarensa päässä.

Lockheed Martinin F-35 on yksi ehdokkaista, kun Suomi etsii seuraajaa eläköityville Horneteille.
Lockheed Martinin F-35 on yksi ehdokkaista, kun Suomi etsii seuraajaa eläköityville Horneteille.

F-35 -hävittäjiä ei tarvitse keskittää Suomessa yhteen tukikohtaan ainakaan siksi, että kahden tukikohdan muokkaaminen koneille sopivaksi tulisi liian kalliiksi.

Näin toteaa Scott Davis, joka toimii koneen valmistajan Lockheed Martinin Aeronautics-liiketoimintayksikön johtajana Suomessa.

Julkisuudessa on esitetty arvioita, joiden mukaan lentotukikohdan muuntaminen F-35:lle sopivaksi olisi ulkomailla maksanut karkeasti 400–600 miljoonaa euroa.

F-35 on yksi viidestä hävittäjäehdokkaasta korvaamaan Ilmavoimien F/A-18 Hornetit.

– Tukikohtien muuntamisen kustannus on vertailukelpoinen muiden ehdokkaiden kanssa, Davis sanoo.

Tukikohtiin on varattu 300 miljoonaa euroa

Hävittäjä- eli HX-hankkeen budjetti on kymmenen miljardia euroa. Siitä miljardi euroa on varattu suorituskyvyn rakentamisen kansallisiin kustannuksiin, kertoi kenraalimajuri Kari Renko Puolustusvoimien logistiikkalaitokselta tammikuussa.

Jatka lukemista vain _eurolla_

Tutustu kuukauden ajan, voit peruuttaa milloin vain.