Huumeaiheista näytelmää Nousevan auringon talo harjoiteltiin Kastellin yläasteella Oulussa vuonna 2004. Samana vuonna Toppilan yläaste oli kieltänyt kannabis-aiheisten ja samalla myös Jamaikan lipun värien käytön kouluaikana. Oppilaat suhtautuivat kieltoon vastahankaisesti.
Nuorten asennoituminen huumeisiin oli vielä 1980-luvun alussa torjuva. Siitä lipsuttiin sitten pikkuhiljaa.
Valistustyötä tehtiin pohjoisessa niin näytelmien, huumetietobussien, julisteiden kuin konserttienkin voimin. Lavalla oli tähtiä Jasper Pääkkösestä lähtien.
Vuonna 2000 Kaleva uutisoi, että Oulun pääkirjastoon tuli sininen vessavalo huumepiikittäjien estämiseksi.
Kuvat kertovat, miten huumeet yleistyivät pohjoisessakin. Galleriaan on kerätty kuvia 1960-luvulta aina 2000-luvun loppuun saakka.