Finnair teki ke­vääl­lä ja al­ku­ke­säl­lä 2 mil­joo­na euroa tap­pio­ta joka päivä – len­to­lii­ke­toi­min­nan nä­ky­vyys on yhä heikko

Toistaiseksi yhtiö lentää 25 prosentin kapasiteetilla, syyskuussa kapasiteetti nousee ehkä 50 prosenttiin.

Toimitusjohtaja Topi Manner löytää Finnairin taloudesta myös valopilkkuja. Rahtia kuljetettiin paljon, ja rahoitusratkaisut onnistuivat.
Toimitusjohtaja Topi Manner löytää Finnairin taloudesta myös valopilkkuja. Rahtia kuljetettiin paljon, ja rahoitusratkaisut onnistuivat.

Finnair-konserni julkaisi puolivuosikatsauksensa ja toisen vuosikvartaalinsa tuloksen perjantaiaamuna. Varsinkin jälkimmäinen on odotusten mukaisesti karua katseltavaa.

Huhti-kesäkuussa liikevaihto laski 91,3 prosenttia vertailukaudesta. Vuosi sitten se on 789,1 miljoonaa, nyt vain 68,6 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen tulos uuvahti puolestaan -174,3 miljoonaan euroon. Viime vuonna samaan aikaan se oli plussalla 47,2 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Topi Manner mainitsee tiedotteessa, että konserni teki vuoden toisen neljänneksen aikana noin 2 miljoonan euron suuruisen päiväkohtaisen liiketappion. Hänen mukaansa kyseistä kautta kuvaa käytännössä vain yksi asia: COVID-19-pandemia.

– Kuten ennakoimme, kapasiteettimme laski sen vuoksi kolmeen prosenttiin. Ylläpidimme vain Suomen kannalta kriittisiä lentoyhteyksiä, Manner toteaa tiedotteessa.

Ei niin huonoa, ettei hyvääkin

Kaikesta huolimatta toimitusjohtaja löytää katsauskaudesta myös valopilkkuja. Pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen kysyntä oli esimerkiksi vahvaa koko vuosineljänneksen ajan.

– Lensimme 602 yhdensuuntaista lentoa pääasiassa Suomen ja Aasian välillä. Rahti muodosti poikkeuksellisesti yli 70 prosenttia vuosineljänneksen liikevaihdostamme, ja sen kannattavuus oli hyvällä tasolla, Manner mainitsee.

Finnair ei osaa vielä antaa tarkkaa arvioita eikä aikataulua matkustajalentokapasiteetin palautumisesta.
Finnair ei osaa vielä antaa tarkkaa arvioita eikä aikataulua matkustajalentokapasiteetin palautumisesta.

– Olen myös tyytyväinen tekemiimme rahoitustoimiin. Ennen kaikkea menestyksellisesti toteutettu, ylimerkitty 500 miljoonan euron merkintäoikeusanti oli tulevaisuutemme kannalta tärkeä.

Rahoitustoimien ansiosta Finnairin kassa on edelleen vahva, noin 970 miljoonaa euroa.

Milloin lennot palautuvat?

Menneisyyttä enemmän suomalaisia kiinnostaa nyt Finnairin tulevaisuus. Milloin lennot palautuvat edes jokseenkin entiselle tasolle?

Maanantaina yhtiö kertoi aloittavansa taas lennot Kiinan Sanghaihin. Torstaina suurten lentoyhtiöiden johtajat kertoivat puolestaan haluavansa Euroopan ja Yhdysvaltojen väliset reitit auki mahdollisimman pian. Se voisi tapahtua koronavirustestausten avulla.

Finnair ei kykene toistaiseksi tarkkaan arvioimaan oman elpymisensä nopeutta. Sen vuoksi myös loppuvuoden 2020 näkymä on heikko. Yhtiö varautuu syksyyn ja talveen kuitenkin erilaisin skenaarioin niin, että se voi sopeuttaa kapasiteettiaan nopeastikin kysynnän mukaan.

Tiedotteen mukaan Finnair kasvattaa kapasiteettiaan kolmannella kvartaalilla portaittain. Vielä nyt mennään noin 25 prosentilla, mutta syyskuussa osuus voi nousta jo 50 prosenttiin.

Näillä luvuilla kolmannen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liiketappio on samaa suuruusluokkaa kuin toisella. Nyt osakekohtainen tulos oli -0,25 euroa. Vuosi sitten se oli 0,04 euroa.