Vaalitentti: Katso tal­len­ne Kalevan vaa­li­ten­tis­tä, mukana kuusi ni­me­käs­tä eh­do­kas­ta Oulun vaa­li­pii­ris­tä

Pääkirjoitus: Il­mas­ton­muu­tok­sen tor­jun­ta ei ole vi­her­hump­paa – maa­pal­lon läm­pe­ne­mi­nen mah­dol­lis­ta saada kuriin

Joukkoliikenne: Oulussa ha­lu­taan ke­hit­tää jouk­ko­lii­ken­net­tä työ­paik­ka- ja asuin­alueil­la – kolme pal­ve­lu­ta­so­vaih­to­eh­toa esillä rat­kai­suik­si

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Kaleva 2 kk 59,90 euroa

Tilaajille

"Es­to­nian hylystä on kuvattu yli 70 pro­sent­tia" – yl­lät­tä­vä esine ta­ker­tui su­kel­lus­ro­bot­tiin ennen töiden siir­ty­mis­tä tur­ma­lai­van au­to­kan­nel­le

Tunnettu ruotsalainen vedenaluskuvaaja Linus Andersson teki robottiotoksia kovaonnisen autolautan hylystä läpi yön, kertoo yksityisen tutkimusryhmän matkassa oleva virolainen Postimees-lehti. Andersson nostatti vuosi sitten isot otsikot kuvattuaan Estonian kyljestä isohkon repeämän. Hautapaikalla nyt työskentelevä itsenäinen tutkimusryhmä kertoo tavoitteekseen selvittää, miksi Estonia upposi tasan 27 vuotta sitten aamuyöstä 28.9.1994.

Autolautta Estonian hautapaikalla robottikuvauksia ja sukelluksia tekevä yksityinen tutkimusryhmä etsii merkkejä siitä, että aluksen uppoamisen olisi aiheuttanut esimerkiksi salaisen rahdin hautaaminen meren pohjaan.

Nykyisellä teknologialla ja tietämyksellä noin 80 metrin syvyydessä kyetään tekemään tarkempia havaintoja kuin neljännesvuosisata sitten.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.