Venäläisten siviilialusten outo liikennöinti Perämerellä ja Itämeren eteläisillä vesillä on herättänyt huolta Suomen huoltovarmuudesta.
Itämeren kauppaliikenteen katkeaminen motittaisi merenkulun varassa olevia maita. Lujimmin merihäiriö iskisi Suomeen, jonka ulkomaankaupasta 95 prosenttia kulkee Itämerta pitkin.
Huolestuneisuus kumpuaa tiedoista, joiden mukaan venäläiset ovat viime aikoina kartoittaneet pohjoisten merialueiden tuulipuistoja, kaasuputkia sekä vedenalaisia sähkö- ja tiedonsiirtokaapeleita.
Epäilyt voimistuivat, kun esimerkiksi Tanskan salmissa tavatun venäläisen merentutkimusalus Admiral Vladimirskyn kannella nähtiin tutkijoiden sijasta luotiliivein ja rynnäkkökiväärein varustautuneita naamioituneita sotilaita.
Pohjoismaisten yleisradioyhtiöiden kokoaman aineiston (Yle 19.4.) perusteella venäläisten tarkoituksena on valmistautua konfliktitilanteessa sabotaaseihin Pohjoismaita vastaan.
– Etelä-Suomi on todella haavoittuvassa asemassa, jos Itämeren liikenne kutistuu. Lopulta koko Suomea voi kuristaa häiritsemällä meidän ulkomaankauppaa, sanoo BusinessOulun johtaja Juha Ala-Mursula.
Suomessa on alettu muutaman vuoden tauon jälkeen pohtia pohjoista kuljetusreittiä, joka yhdistäisi Perämeren satamat Jäämeren satamiin Norjassa.