Tatuoinnit: Näin syntyy mui­nais­ta­tuoin­ti ou­lu­lai­sen Hanni Airikan kä­sis­sä: vä­li­nei­nä ora­pih­la­jan piikki, jau­het­tua hiiltä ja Kos­ken­kor­vaa

Koti: Ou­lu­lai­set Mat­lee­na ja Jori Haa­pa­lai­nen ra­ken­si­vat unel­mien­sa kodin lu­moa­viin mai­se­miin Jää­lin­jär­ven ran­nal­le

Luitko jo tämän: Sä­de­sie­ni lymysi Oulun po­lii­si­ta­los­sa, po­lii­sin yk­si­näi­nen tais­te­lu päättyi äl­lis­tyt­tä­vään voit­toon kor­keim­mas­sa oi­keu­des­sa

Bussien las­ten­li­pun ylä­ikä­ra­ja 16 vuoteen

Limingassa ei ole elokuvateatteria, ei keilahallia eikä uimahallia. Jos nuoret haluavat näitä palveluita tai ostoksille, heidän täytyy lähteä Ouluun tai Kempeleeseen.

Limingassa ei ole elokuvateatteria, ei keilahallia eikä uimahallia. Jos nuoret haluavat näitä palveluita tai ostoksille, heidän täytyy lähteä Ouluun tai Kempeleeseen.

Bussiliikenteen lastenlipun yläikäraja on 11, peruskoululaiset eivät ole oikeutettuja opiskelija-alennukseen ja nuorisoalennus koskee vain yli 80 kilometrin mittaisia matkoja, joten kolmen nuoren bussireissu Ouluun maksaa 30 euroa. Se on jo niin paljon, että yleensä joku vanhemmista lähtee käyttämään nuoria omalla autollaan.

Samalla nuorille iskostuu mieleen, ettei busseja kannata käyttää. Ei siis ihme, että he aikuisinakin kulkevat ennemmin omalla autolla. Bussilinjat näivettyvät, mikä vähentää entisestään niiden käyttöä.

Helsingissä lastenlipun yläikäraja on 16. Oulun seudulla voitaisiin ottaa käyttöön sama ikäraja. Se lisäisi nuorten harrastusmahdollisuuksia, vähentäisi yksityisautoilua ja opettaisi nuoria käyttämään joukkoliikennettä henkilöauton sijaan. Lastenlipun yläikärajan nostosta hyötyisivät muutkin kuin vain liminkalaiset nuoret.

Bussilinjat elpyisivät matkustajamäärien noustessa ja bussiyhtiökin saisi enemmän lipputuloja verrattuna siihen, että nykysysteemillä busseja ei käytetä.

Marjo Heikkinen
kuntavaaliehdokas (vihr.), Liminka