Kolumni: Yh­dys­val­tain abort­ti­pää­tök­sen hä­viä­jiä ovat ta­sa-ar­vo ja naisten ih­mi­soi­keu­det, ja ke­hi­tyk­ses­tä on syytä olla huo­lis­saan myös täällä

Oulun yliopisto: Kol­le­gion tuore päätös syn­nyt­tää kitkaa Oulun yli­opis­ton yh­tei­sön ja johdon välillä

Auton moot­to­rin esi­läm­mi­tyk­sen tärkeys ko­ros­tuu pak­ka­sil­la: "On hyvä muis­taa, että esi­läm­mi­tyk­sel­lä säästää myös rahaa"

Jo 30–60 minuutin lämmitysaika voi olla riittävä pikkupakkasilla.

Parituntinen lämmityssessio on paikallaan lämpötilan pudotessa kymmenen pakkasasteen alapuolelle.
Parituntinen lämmityssessio on paikallaan lämpötilan pudotessa kymmenen pakkasasteen alapuolelle.
Kuva: Vesa Joensuu

Pakkasten paukkuessa auton moottorin esilämmitykseen on kiinnitettävä huomiota, muistuttaa Autoklinikka.

Autoklinikka korostaa, että esilämmityksen hyödyt alkavat jo silloin, kun lämpötila laskee lähelle nollaa.

Esilämmitetty moottori säästää moottoria sekä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä.

– Jos esimerkiksi päästöjen väheneminen ei arjen kiireiden keskellä riitä motivaattoriksi lämmitysjohdon kiinnittämiseen, on hyvä muistaa, että esilämmityksellä säästää myös rahaa, Autoklinikan Valtteri Savolainen sanoo tiedotteessa.

Jo 30–60 minuutin lämmitysaika voi olla riittävä pikkupakkasilla. Parituntinen lämmityssessio on paikallaan lämpötilan pudotessa kymmenen pakkasasteen alapuolelle.

Kaikissa menopeleissä ei ole lainkaan pistokkeesta virtaa ottavaa esilämmitintä. Käytössä voi olla polttoainekäyttöinen lämmitin, jonka etuna on nopeampi lämmitysaika.

– Polttoainelämmittimen kanssa saa kuitenkin olla tarkkana, jos ajaa paljon lyhyitä matkoja. Lämmitin nimittäin kuluttaa akkuvirtaa, joten sen käytön jälkeen tulisi ajaa pidempi reissu. Muuten akku ei välttämättä ehdi latautua uudelleen, ja auto voi jossain vaiheessa jättää käynnistymättä, Savolainen kertoo.

Sähköauton kohdalla lämmityslaite voi sen sijaan kuluttaa säästä riippuen akun varaustasosta jopa 15–25 prosenttia. Myös penkinlämmittimet ja muut mukavuudet syövät akkua.

– Akun varassa tehdyt lämmitystoimet ovat suoraan pois mahdollisesta ajomatkasta ilman lataustaukoa. Sähköauto kannattaa esilämmittää auton ollessa latauksessa.