Liikenne: Jos Oulun Poik­ki­maan­tie pää­te­tään uu­dis­taa, töihin pääs­tään no­peas­ti

Taiteiden yö: Kahden in­to­hi­moi­sen tai­de­har­ras­ta­jan unelma täyttyy Tai­tei­den yönä, kun Gal­le­ria 33 avaa ovensa

Pääkirjoitus
Tilaajille

Ark­ti­set rau­ta­tiet ovat elin­tär­kei­tä poh­joi­ses­sa

Vaikka Jäämeren rata on hylätty useissa yhteyksissä, uusia kuljetusväyliä on hyvä arvioida uusista lähtökohdista. Huoltovarmuus ja sen takaaminen kääntää katseet pohjoisille alueille.

Malmirata Ruotsin Luulajasta Norjan Narvikiin on ollut käytössä yli sata vuotta. Liikenne on edelleen vilkasta ja myös radan tulevaisuus näyttää elinvoimaiselta erityisesti Pohjois-Ruotsin teollisuusinvestointien ansiosta.
Malmirata Ruotsin Luulajasta Norjan Narvikiin on ollut käytössä yli sata vuotta. Liikenne on edelleen vilkasta ja myös radan tulevaisuus näyttää elinvoimaiselta erityisesti Pohjois-Ruotsin teollisuusinvestointien ansiosta.
Kuva: Tapio Maikkola/Arkisto

Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mirja Vehkaperä vaati Puheenvuoro-kirjoituksessaan Kalevassa (16.7.), että pohjoinen ratayhteys Jäämerelle tarvitaan Suomen huoltovarmuuden turvaamiseksi. Hänestä ratayhteys pohjoiseen tulee ratkaista seuraavien eduskuntavaalien jälkeen hallitusneuvotteluissa.

Uudelleenarviointi on paikallaan, sillä arktisen alueen geopoliittinen asema muuttui huomattavasti sen jälkeen kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan viime helmikuussa. Suomen ja Ruotsin nopea yhteinen prosessi Pohjois-Atlantin puolustusliittoon Natoon liittymiseksi vaikuttaa myös sotilaspoliittisesti uudella tavalla Pohjolassa.