Savuttomuus on Suomessa nykyään normi, mutta ei siitä niin kauaa ole, kun tupakka sauhusi niin kotona, työpaikoilla, liikennevälineissä kuin ravintoloissa.
1600-luvulla Eurooppaan saapunutta tupakanpolttoa on suitsittu erityisesti 1990-luvulta lähtien erilaisilla laeilla ja kielloilla niin, että tupakoinnista on tullut paheksunnan kohde.
Tupakanpoltto ja erityisesti savukkeet olivat kuitenkin aikoinaan suosittuja, moderneiksi miellettyjä ja ennen kaikkea erittäin hyvin markkinoituja tuotteita.
Tupakointi yleistyi 1900-luvulle tultaessa tehdasvalmisteisten savukkeiden myötä. Jo tuolloin niiden markkinointiin liittyi vahvasti elokuva, muoti sekä myöhemmin televisio, ei ainoastaan suorat mainokset, kertoo mediahistorioitsija Jukka Kortti.
Jo ensimmäisen maailmansodan jälkeen Yhdysvallat oli kulutuskapitalismin ja populaarikulttuurin ykkösmaa. Erityisesti Hollywoodilla oli tärkeä rooli tupakoinnin edistämisessä.

Tuotesijoittelu oli voimissaan jo mykkäelokuvan kaudella, elokuvissa näytettiin maksua vastaan tiettyjä savukemerkkejä.