-

Kuin savuna ilmaan

Mediahistorioitsija Jukka Kortti on seurannut tupakkamainonnan nousua, uhoa sekä tuhoa.

Mediahistorioitsija Jukka Kortti on seurannut tupakkamainonnan nousua, uhoa sekä tuhoa.

Tilaajille
Tilaajille

Savuttomuus on Suomessa nykyään normi, mutta ei siitä niin kauaa ole, kun tupakka sauhusi niin kotona, työpaikoilla, liikennevälineissä kuin ravintoloissa.

1600-luvulla Eurooppaan saapunutta tupakanpolttoa on suitsittu erityisesti 1990-luvulta lähtien erilaisilla laeilla ja kielloilla niin, että tupakoinnista on tullut paheksunnan kohde.

Tupakanpoltto ja erityisesti savukkeet olivat kuitenkin aikoinaan suosittuja, moderneiksi miellettyjä ja ennen kaikkea erittäin hyvin markkinoituja tuotteita.

Tupakointi yleistyi 1900-luvulle tultaessa tehdasvalmisteisten savukkeiden myötä. Jo tuolloin niiden markkinointiin liittyi vahvasti elokuva, muoti sekä myöhemmin televisio, ei ainoastaan suorat mainokset, kertoo mediahistorioitsija Jukka Kortti.

Jo ensimmäisen maailmansodan jälkeen Yhdysvallat oli kulutuskapitalismin ja populaarikulttuurin ykkösmaa. Erityisesti Hollywoodilla oli tärkeä rooli tupakoinnin edistämisessä.

Mediahistorioitsija Jukka Kortti kertoo, että tupakkaa markkinoitiin aikoinaan massiivisesti kaikkialla. Nykyään tupakkatuotteet on piilotettu suljettujen ovien taakse.
Mediahistorioitsija Jukka Kortti kertoo, että tupakkaa markkinoitiin aikoinaan massiivisesti kaikkialla. Nykyään tupakkatuotteet on piilotettu suljettujen ovien taakse.
Kuva: Maiju Pohjanheimo

Tuotesijoittelu oli voimissaan jo mykkäelokuvan kaudella, elokuvissa näytettiin maksua vastaan tiettyjä savukemerkkejä.

Jatka lukemista vain _eurolla_

Tutustu kuukauden ajan, voit peruuttaa milloin vain.