Kertomus ylihintaisesta sähköremontista (Kaleva 16.7.) oli tuttuakin tutumpi.
Toimiessani kuluttajaoikeusneuvojana törmäsin usein vastaaviin tapauksiin, joille tyypillistä oli juuri se, että vanhuksille tai sairaille myytiin ylihintaisia taloremontteja. Kun omaiset saivat tietää tapahtuneesta, vahinko oli jo tapahtunut, eikä vanhus kokemansa häpeän vuoksi ollut kertonut asiasta mitään läheisilleen. Sopimus on tehty ja sillä selvä.
Kalevan kertomassa tapauksessa omaiset saivat kovan taistelun jälkeen irtisanottua sopimuksen maksamalla purkurahan. Yleensä myyjä vetoaa kiireeseen ja siihen, että asiakas on ”hyvä” asiakas. Asiakkaalla ei ole riittävästi harkinta-aikaa.
Kuluttajaoikeusneuvojan työssä tietooni ei koskaan tullut tilannetta, jossa vanhuksen tai sairaan kuluttajan omaisiin olisi oltu yhteydessä ennen remonttisopimuksen allekirjoittamista.