Vil­la­su­kat jalkaan ja juok­se­maan! Ult­ra­juok­si­ja Saara Pää­ta­lol­le luon­nos­sa liik­ku­mi­nen on hen­ki­rei­kä

Matalan kynnyksen villasukkajuoksusta on kehittynyt suorastaan trendi

Oulu
Saara Päätalolle juoksemisessa pääasia on se, että pääsee luontoon liikkumaan.
Saara Päätalolle juoksemisessa pääasia on se, että pääsee luontoon liikkumaan.

Kiimingissä asuvan Saara Päätalon kanssa täytyy hetki plärätä kalenterin sivuja ennen kuin sopiva haastatteluaika löytyy. Ultrajuoksua harrastavan naisen arkea rytmittävät juoksulenkit, eikä kyse ole useinkaan mistään muutaman kilometrin pyrähdyksistä.

Juoksulenkit vaativat suunnittelua ja aikaa. Viime viikonloppuna Päätalo juoksi kotirataultran, eli 50 kilometriä molempina päivinä.

– Se on raskas, spesifi harjoitus. Ei mitenkään tavallinen. Tavallisempaa on, että aamulla juostaan 25 kilometriä ja illalla 25 kilometriä.

Päätalo kertoo, että ultrajuoksijoilla on ollut tapana juosta joka tammikuun ja helmikuun viimeisenä viikonloppuna omatoimiultra. Kyse ei ole kisasta, vaan ”yksilölajin yhteisöllisestä muodosta”.

Viime viikonloppuna Päätalo pysähtyi aina 1,5 tunnin juoksemisen jälkeen juomaan nestettä ja syömään energiageelin. Pidemmäksi aikaa ei voi talvisäässä ja vähissä vaatteissa kuitenkaan pysähtyä, vaan matkaa on jatkettava heti.

– Periaatteessa syödä ja juoda voisi juostessakin, mutta talvisin eväät ovat repussa, etteivät ne jäätyisi.

Aikaa 50 kilometrin urakkaan kuluu Päätalolla yleensä 5–6 tuntia. Sen jälkeen on levon aika.

– En ollut maanantaina tavallista väsyneempi. Jos on tällainen viikonloppu, että juoksen sata kilometriä, kaiken muun ajan syön ja lepään.

Mielen alueilla leikittelyä

Päätalo hurahti juoksemiseen hieman vahingossa. Aluksi neljän lapsen äiti halusi vain kohottaa kuntoaan, mutta pikkuhiljaa matkat pitenivät ja harjoittelusta tuli systemaattisempaa.

Päätalo ei voisi kuitenkaan kuvitella itseään maantiejuoksijaksi. Kokemus luonnossa olemisesta ja liikkumisesta ovat hänelle ensisijaisen tärkeitä.

– Juokseminen on minulle enemmän kuin harrastus tai tapa kehittää fyysistä kuntoa. Se on elämisen tapa.

Hän näkee, että ultrajuoksu myös ruokkii ongelmanratkaisukykyä ja luovuutta.

– Monet kuvaavat sitä, että se on samaa kuin meditoisi. Se on mielen alueilla leikittelyä.

Villasukissa ei palele

Juoksemisen lisäksi Päätalo lumikenkäilee ja hiihtää talvisin. Silloin tällöin hän myös heittää jalkaansa villasukat ja juoksee päivän lenkkinsä ilman kenkiä. Matalan kynnyksen villasukkajuoksusta on hänen mukaansa kehkeytynyt suorastaan pieni trendi.

– Se on paljasjalkajuoksun talvinen muoto. Ne, jotka harrastavat minimalistisilla kengillä juoksua, juoksevat talvella villasukissa.

Päätalolle villasukissa tarpominen on yksi harjoittelun muoto, jolla hän saa aktivoitua jalkaterän lihaksia. Myös juoksuasento on villasukilla juostessa yleensä hyvä.

– Ensimmäinen, mitä villasukkajuoksusta ajatellaan on, että jaloilla tulee kylmä. Mutta kyllä lenkkarit jalassa tulee yleensä helpommin kylmä kuin villasukat jalassa.

Alle voi laittaa ensin tavallisen, hyvin istuvan sukan ja sen jälkeen kahdet tai kolmet napakat villasukat päällekkäin. Myös nilkkaan on hyvä kiinnittää nauha, joka pitää sukan jalassa paikallaan silloinkin, kun neulos löystyy kostuessaan.

– Joskus alkaa ihanasti kihelmöidä jalkapohjia. Se on oikeaa jalkapohjahierontaa!

Saara Päätalo

Ikä 42 vuotta

Asuu Kiimingissä

Perhe: 4 lasta ja puoliso

Harrastukset: ultrajuoksu, lukeminen, kirjoittaminen, käsityöt

Ammatti: varhaiskasvattaja