Liiga: Kärpät ja Ilves iskevät yhteen, erä erältä -seu­ran­ta täällä

Koronatilanne Oulussa: Miksi kou­lu­al­tis­tuk­set eivät enää johda ka­ran­tee­niin?

Viittä maa­kun­ta­kent­tää uhkaa taas len­to­mot­ti huh­ti­kuus­sa – Finnair ei lennä enää sil­loin, eikä uusi kil­pai­lu­tus ole päässyt nyt vielä edes al­ka­maan

Yli puolen vuoden lentokatkosta ei silti ole luvassa, niin kuin kävi viime vuonna. Syynä mahdolliselle lentomotille on se, ettei kilpailutus etene Suomessa ennen EU:n virallista julkaisulupaa. Sitä odotetaan yhä.

Mitä tapahtuu viiden maakuntakentän lennoille taas ensi vuonna, on vielä epäselvää ja vasta muotoutumassa. Nyt kilpailutetaan valtion tukemia lentoja huhtikuusta vuoden loppuun. Kuva on Kajaanin kentältä.
Mitä tapahtuu viiden maakuntakentän lennoille taas ensi vuonna, on vielä epäselvää ja vasta muotoutumassa. Nyt kilpailutetaan valtion tukemia lentoja huhtikuusta vuoden loppuun. Kuva on Kajaanin kentältä.
Kuva: Juha Neuvonen

Viittä maakuntakenttää eri puolilla maata uhkaa jälleen lentomotti huhtikuun alussa.

Syynä on se, että lennoista tehtävä uusi kilpailutus ei pääse etenemään, koska EU:n komissio ei ole julkaissut vielä tietoa kilpailutuksesta virallisessa lehdessään. Se on välttämätöntä ennen Suomen omia toimia.

Finnair lopettaa lennot Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan kentille maaliskuun lopussa, eikä uutta liikennettä välttämättä päästä aloittamaan heti huhtikuun alussa.

– Pientä viivästystä voi tämän takia tulla, mutta pitkää taukoa ei tule, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtaja Pipsa Eklund toteaa.

Viisi maakuntakenttää oli lentomotissa viime vuonna reilut puoli vuotta, kun Finnair keskeytti lennot koronakriisin vuoksi. Eklundin mukaan huhtikuun tauko tulisi olemaan huomattavasti tätä lyhyempi.

– Siinä on heti pääsiäinen (2.–5. huhtikuuta), mutta alueiden kanssa on jo puhuttu, että pääsiäisenä lentotarve ei ole niin iso.

Eklund toivoo vielä, että kilpailutettujen lentojen aloitusta ei tarvitsisi viivästyttää ollenkaan. Hän toteaa silti, että uusi liikenne ei voi alkaa yhdessä päivässä.

– Lentojen tarjoajalla, varsinkin ulkomaalaisilla, pitää esimerkiksi olla mahdollisuus tuoda rauhassa kalustoa Suomeen.

Suomessa oltiin valmiita jo ennen joulua

Suomessa oltiin valmiina kilpailutuksen aloittamiseen hyvissä ajoin ennen joulua. Traficom julkaisi joulukuun puolivälissä päätöksen julkisen palvelun velvoitteesta, jossa on määritelty lentojen peruspalvelutasoa.

– Palveluvelvoite tulee asettaa, jotta voimme julkaista tarjouspyynnön, Pipsa Eklund kertoo prosessin kulusta.

Velvoitteen mukaan lentoyhteyksien vähimmäismäärä Helsinki-Vantaalta viidelle maakuntakentälle on oltava kaksi päivittäistä edestakaista vuoroa arkipäivisin maanantaista perjantaihin lukuun ottamatta esimerkiksi arkipyhiä.

– Tämän lisäksi velvoitteeseen on rakennettu mahdollisia optioita ja lisälentojen harkintaa kysynnän mukaan. On täysin selvää, että oletettu kysyntä nyt huhtikuussa on ihan erilainen kuin vaikkapa ensi vuoden marraskuussa.

Lennot ovat alueille tärkeitä muun muassa vientiteollisuuden ja korkeakoulujen vuoksi. Myös matkailu on tärkeää. Kuva on Kajaanin kentältä.
Lennot ovat alueille tärkeitä muun muassa vientiteollisuuden ja korkeakoulujen vuoksi. Myös matkailu on tärkeää. Kuva on Kajaanin kentältä.

Velvoitteessa on määritelty lentokoneiden paikkamäärät. Joensuuhun on lennettävä suuntaansa vähintään 50-paikkaisella koneella. Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan on lennettävä vähintään 29-paikkaisella koneella.

Mikäli Kemin ja Kokkolan lennot liikennöidään niin kutsuttuina kolmiolentoina, pitää paikkamäärän olla vähintään 50.

Halvempia lippuja oltava tarjolla ainakin 40 prosenttia

Lippujen hinnoistakin on palveluvelvoitteessa sanottu. Yhdensuuntainen lippu jokaiselle viidelle maakuntakentälle saa maksaa kaikkine veroineen ja maksuineen enintään 200 euroa. Edestakainen lippu saa maksaa enintään 300 euroa.

Halvempia lipputyyppejä on oltava tarjolla vähintään 40 prosenttia koko lippumäärästä.

– Nyt odotamme komissiolta kilpailutuksen julkaisulupaa. Komissio ei ole antanut aikataulutietoja, Eklund sanoo.

Komissio ei ollut myöntänyt julkaisulupaa tiistaihin 5. tammikuuta iltapäivään mennessä.

Tausta

Valtio tukee vain tänä vuonna

Finnair keskeytti lennot viidelle maakuntakentälle viime maaliskuussa koronan vuoksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) asetti elokuussa työryhmän pohtimaan ratkaisua.

Finnair kertoi syyskuussa, että se aloittaa lennot taas lokakuun lopussa, mutta lopettaa ne maaliskuun lopussa.

Työryhmä esitti, että valtio ostaisi lentoliikennettä vuoden 2021 loppuun saakka.

Marraskuussa varmistui, että valtio tukee lentoja 11,5 miljoonalla eurolla yhdeksän kuukauden ajan huhtikuusta tämän vuoden loppuun. Tämän ajan lentoja nyt kilpailutetaan.

Traficom on saanut kyselyjä jo useilta yhtiöiltä.

Mitä sitten tapahtuu lennoille ensi vuonna, on vielä epäselvää ja vasta muotoutumassa. Valtion rahahana tyrehtyy tämän vuoden jälkeen.

Lennot ovat alueille tärkeitä muun muassa vientiteollisuuden ja korkeakoulujen vuoksi.