Mainos

Ve­ren­pai­ne oli hui­pus­saan, söin kerran päi­väs­sä ja tein töitä 80 tuntia vii­kos­sa: Yri­tyk­se­ni suurin ris­ki­te­ki­jä oli yrit­tä­jä itse

Yrittäjälle stressaaminen on melkein jokapäiväistä. Mietitään, onko töitä tarpeeksi nyt, entä tulevaisuudessa, tai että, onko töitä liikaa ja ehdimmekö tehdä kaiken itse vai pitäisikö ottaa uusia työntekijöitä ja mistä niitä löytää?

Kirsti Paloniemi, PPY:n hallituksen jäsen, yrittäjänä 15 vuotta
Kirsti Paloniemi, PPY:n hallituksen jäsen, yrittäjänä 15 vuotta

Yrittäjälle stressaaminen on melkein jokapäiväistä. Mietitään, onko töitä tarpeeksi nyt, entä tulevaisuudessa, tai että, onko töitä liikaa ja ehdimmekö tehdä kaiken itse vai pitäisikö ottaa uusia työntekijöitä ja mistä niitä löytää? Tasapainoilu työn, kodin ja perheen välillä luo myös lisää painetta. Olenko kotona tarpeeksi läsnä ja jääkö vapaa-aikaa?

Voiko stressille mitään? Meillä on paljon erilaisia oppaita ja ohjeita, joissa sanotaan, että ”Lopeta stressaaminen”.

Kuusi vuotta sitten olin pisteessä, jota voi verrata jyrkänteen reunalla seisomiseen. Verenpaine huipussa, söin kerran päivässä, töitä 80 tuntia viikossa. Kun poikani teki diplomityön yritykseni riskinhallinnasta, kävi ilme että, suurin riski oli itse yrittäjä. Tämän tiedon saatuani en aikaillut muutoksen kanssa. Liikunnan aloitettuani havaitsin, että tarpeeksi raskas liikuntasuoritus lisää kykyä sietää stressiä ja se auttoi tilanteiden hoidossa, jotka ennen olivat vaikeita. Nukuin myös paljon paljon paremmin.

Voiko stressiä vähentää?

Puolitoista vuotta sitten vaihdoin valmentajaa ja hänen kanssaan olemme käsitelleet enemmän stressin takana olevia asioita. Teimme epämukavan matkan ongelmien alkulähteille. Huomasin, että aiheutan itse itselleni stressiä. Tuntui, että oikein kerjäsin kaikenlaisia ongelmia, joita sai sitten stressata oikein kunnolla. Syömisestä, työn tekemisestä, vapaa-ajan suorittamisesta, lepäämisestä, näistä kaikista tuli paineita.

Aloitimme tunnistamalla ja listaamalla stressiä aiheuttavat asiat (töissä ja kotona). Teimme suunnitelman ja merkitsimme kalenteriin päivät, joina hoitaisin yhden asian listaltani pois. Tässä vaiheessa huomasin, että asiat, joista stressasin eivät itsessään ole se ongelma. Ongelmia olivat oma suhtautuminen, jos annoin asioiden kasaantua ja jos annoin sellaisten asioiden tapahtua, joihin olisin voinut vaikuttaa ja joiden tiesin olevan väärin.

Laitoimme harjoitusohjelmani sellaiseen kuosiin, että se sopii arjen aikatauluihin ja lepoa tulee tarpeeksi. Sitten käsittelimme ruokailurytmiä ja ruokaan suhtautumista.

Ruokailurytmi mietittiin sellaiseksi, jota pystyin noudattamaan, jotta syöminen ei aiheuttaisi stressiä vaan vähentäisi sitä.

Töissä stressi näkyi siinä, kuinka helposti huomio herpaantui. Keskeytykset, sähköpostit ja puhelut tuntuivat tuhoavan tehokkaan työn teon täysin. Nyt maltan laittaa tarvittaessa sähköpostin kiinni, puhelimen hiljaiseksi ja oven kiinni. Pääsen tekemään työni rauhassa eikä minun tarvitse stressata tekemättömiä töitä.