Venäjä lähes tuplasi öl­jy­tu­lon­sa – tienasi maa­lis­kuus­sa 19 mil­jar­dia dol­la­ria

Markkinoilla ollaan toiveikkaita Iranin ja Yhdysvaltojen neuvotteluiden etenemisestä.

Hong Kong/Pariisi/Helsinki
Iranin sodan myötä noussut öljyn hinta on hyödyttänyt Venäjää. Arkistokuva venäläisestä öljytankkerista Kaspianmerellä.
Iranin sodan myötä noussut öljyn hinta on hyödyttänyt Venäjää. Arkistokuva venäläisestä öljytankkerista Kaspianmerellä.
Kuva: Mikhail Mordasov / AFP / Lehtikuva

Venäjä lähes kaksinkertaisti öljytulonsa maaliskuussa, Kansainvälinen energiajärjestö IEA kertoi tiistaina.

Maa tienasi raakaöljyllä maaliskuussa 19 miljardia dollaria. Öljyä Venäjä vei yli seitsemän miljoonaa barrelia päivässä. Määrä nousi helmikuusta 320 000 barrelilla päivässä.

Yhdysvallat höllensi joitakin Venäjän öljynviennin pakotteita, jotta Iranin sodan aikaansaamaa energiahintojen nousua saataisiin hillittyä.

IEA: Raakaöljyn kysyntä putoaa

Öljyn hinta on laskenut ja osakkeiden hinta noussut, kun markkinoilla elätellään toivoa Iranin sodan päättymisestä.

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin mukaan Iran haluaa neuvotella siitä huolimatta, että Yhdysvaltain asevoimat aloitti eilen Iranin satamien saarron. Trumpin lausunto on antanut toivoa neuvotteluiden etenemisestä.

Pohjois-Amerikan WTI-laadun sekä Brent-laadun barrelihinnat laskivat tiistaina alle sataan dollariin barrelilta. Juuri ennen sodan alkua Brentin hinta oli noin 70 dollarissa barrelilta.

IEA:n mukaan raakaöljyn kysyntä putoaa huhti-kesäkuussa todennäköisesti eniten sen jälkeen, kun koronapandemia iski maailmantalouteen. IEA:n mukaan korkeat öljyn hinnat pakottavat monet valtiot ja teollisuudenalat vähentämään öljyn käyttöä.

Euroopan pörssit puolestaan avautuivat tiistaina nousuun ja Aasian pörssit sulkeutuivat plussalla. Japanissa Tokion Nikkei-indeksi sulkeutui 2,4 prosentin nousussa.

Myös Helsingin pörssi avautui tiistaina alle prosentin nousuun.

Ilmoita asiavirheestä