Sote-keskusteluissa vanhustenhoito jää säästöjen uhriksi. Vanhuksista on tullut numeroita säästöissä. Ratkaisuksi nyt ehdotetaan hoivan siirtämistä lasten vastuulle.
Käsitykseni mukaan nuoret aikuisemme huolehtivat ihan vapaaehtoisesti vanhuksistaan. Me vanhukset tarvitsemme heidän apuaan lukuisissa asioissa. Yhteiskunnan säästötoimena he eivät auta meitä, vaan ihan rakkautensa perusteella!
Olen kuullut monen sanovan, että isä ja äiti huolehti lapsistaan, nyt on lasten vuoro. Perhesiteisiin on aina kuulunut rakkaus. Hyvässä perheessä kasvaneet lapset eivät odotakaan yhteiskunnalta muuta kuin vain kohtuullista tukea vanhustensa hoidossa. Emme voi unohtaa rakkautta!
Ilpo Nurmenniemi
Ylivieska