
Hallituskatu 30:n oven saranoita eivät alennusmyynnit rasita.
Paikalla huhtikuussa neljä vuotta sijainnut vaateliike Kure polkee pikamuodin vastavirtaan ja keskittyy kotimaisiin merkkeihin – pienimmillään yhden hengen harrastusmaiseen tuotantoon.
Perustajajäsen Hannu Laukkanen kertoo, että kivijalkaliike kannattaa hyvin nykyaikanakin. Merkityksellistä on alusta saakka toiminut selkeä konsepti.
Verkkokaupan rooli on kuitenkin korostunut etenkin vaikeina aikoina. Keväällä liike oli koronan vuoksi kokonaan suljettuna.
– Sanoisin, että normaalisti verkon myynti on 20–40 prosenttia kaikesta myynnistä. Ehdottomasti se on niin päin, että kivijalka on ollut vetävin, Laukkanen vertaa.
Verkkokauppa saattaa kilpailla helppoudella ja halvoilla hinnoilla, mutta kivijalkaliikkeillä riittää kannattajansa.
– Mitä asiakkaiden kanssa rupattelee, moni sanoo mielellään ostavansa kivijalasta.