Oulu

Viimeinenkin lupa heltisi Hailuodon pengertielle, valitusaikaa on reilu kuukausi – kalastajille tulossa korvauksia

Havainnekuva pengertiestä. KUVA: Väylävirasto
Oulu 11.2.2020 8:42
Heikki Uusitalo

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt Pohjois-Pohjanmaan ely-keskukselle vesilain mukaisen luvan pengertien ja kahden sillan rakentamiseen Oulun Riutunkarista Hailuodon Huikkuun.

Hailuodon ja mantereen välille rakennettava kiinteä yhteys on ollut viimeistä lupaa, vesilupaa vaille. Nyt sekin on myönnetty. Tosin luvasta voi vielä valittaa hallinto-oikeuteen.

Kiinteä yhteys korvaa valmistuessaan nykyisen lauttaliikenteen ja talviaikaisen jäätien. Näin liikennöinti saareen on mahdollista ympärivuotisesti- ja vuorokautisesti.

Hankkeen rakentamisaikana aiheutuu paikallista veden samentumista, joka heikentää tilapäisesti hankkeen lähialueen ekologisia olosuhteita. Myös kalastaminen vaikeutuu rakentamisen aikana.

Pysyvät vesiympäristön muutokset kohdistuvat rakentamisalueille ja niiden välittömään läheisyyteen. Muun muassa pohja- ja virtausolosuhteet muuttuvat. Lisäksi siltojen ja penkereen rakentaminen muuttaa maisemakuvaa pysyvästi.

Hankkeesta ei aluehallintoviraston mukaan kuitenkaan aiheudu pysyvää haittaa hankealueen ulkopuolisille rantakiinteistöille tai rantojen käytölle.

Hanke ei ennalta arvioiden vaaranna vesienhoitosuunnitelman tavoitteiden toteutumista Oulun edustan ja Luodonselän vesimuodostumissa. Hanke ei myöskään estä Perämeren hyvää tilaa osoittavien yleisten tavoitteiden toteutumista.

Avi toteaa tiedotteessaan, että hanke ei todennäköisesti merkittävästi heikennä niitä luonnonarvoja, joiden suojelemiseksi hankealueelle sijoittuvat Natura-alueet on sisällytetty Natura 2000 -verkostoon.

Hankkeen keskeiseksi vaikutukseksi on tunnistettu siltojen ja pengertien aiheuttamat aalto- ja jääeroosion muutokset. Mekaaninen jääeroosio heikkenee, ja vaikutus näkyy ensisijaisesti Huikun rannassa ja Santosessa Hailuodossa sekä Nenännokalla ja Liminganlahden suualueen pohjoisella puolella Oulunsalossa.

Tämä heikennys pyritään estämään pitämällä auki noin 100 metrin levyistä kaistaa alkutalven aikana kiinteän yhteyden eteläpuolella. Heikennystä voidaan lieventää pienentämällä kitkaa ja jään lujuutta muilla tavoin kiinteän yhteyden eteläpuolella.

Lisäksi eroosiorantojen elinympäristöjen säilymistä edesautetaan maankäytön avulla. Keinoina ovat niitto, laiduntaminen tai maapohjan mekaaninen muokkaus.

Rakentamisesta ei ennalta arvioiden aiheudu korvattavaa edunmenetystä, lukuun ottamatta kalataloudellisia haittoja ja haittaa kaupallisille kalastajille.

Hankkeen vuoksi menetetään merenpohja-aluetta, miltä osin menetetään pysyvästi vesialueen kalataloudellinen tuotto. Tämä menetys on määrätty korvattavaksi vesialueiden omistajille.

Rakentamisvaiheessa hankkeesta aiheutuu yksityistä edunmenetystä kaupalliselle kalastukselle, ja lisäksi käytön aikana Riutun sillan alikulkukorkeudesta johtuen yli viiden metrin kulkukorkeuden vaativat suuremmat trooliveneet joutuvat kiertämään Huikun sillan kautta.

Nämä edunmenetykset on määrätty korvattavaksi alueen kaupallisille kalastajille ensisijaisesti sopimalla niistä etukäteen tai panemalla aluehallintovirastossa vireille kaupalliselle kalastukselle aiheutuvien edunmenetysten korvaamista koskeva asia.

Hankkeesta aiheutuu yleiselle kalatalousedulle edunmenetystä muun muassa kutualueiden menetyksinä, jotka on määrätty kompensoitavaksi istuttamalla hankealueelle vaellussiian poikasia.

Päätökseen voi tutustua avin verkkosivuilla. Tieto kuulutuksesta julkaistaan myös Oulun kaupungin sekä Hailuodon, Limingan, Lumijoen ja Siikajoen kuntien verkkosivuilla.

Päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta 19.3.2020 saakka.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (226)

SLL varmaan maksaa sen 8-10 milj jonka lauttalliikenne kuluttaa vuoden aikana kun valitusta käsitellään. Pengertie tehdään kumminkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuoto olisi pitänyt asettaa luonnonsuojelualueeksi
ja jättää luontoa tuhoavat kalliit patotiet rakentamatta 😑

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmasti asukasluku tulee nousemaan alueella huomattavasti. Hailuodolla kävijöiden määrä tulee parempien yhteyksien takia monin kertaistumaan. Asuntoja varmasti tullaan alueelle rakentamaan paljon. Kaupat myös varmasti kiinnostuneita mahdollisuuksiin alueella. Isot marketit varmasti hakevat lupaa rakentamiselle alueelle kun silta rakentuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silta tietää myös Hailuodon metsähakkuiden kasvua. Viime vuosina on jo hakattu niin paljon että saaren idyllisyys on katoamassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haitan kärsijöille maksetaan korvauksia olemattomista kaloista, olemattomasta maisemasta ja olemattomista tuloista. Mitä saadaan vastineeksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä se muille kuuluu, jos hailuotolaiset viimeinkin saavat toimivan yhteyden mantereelle. Muut kulukee sillä mikä on. Kelle ei kelepaa, pysyy poissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kuuluu ja näkyy .😃

Ne muut veronmaksajat maksavat sikakalliin sillan. 😑

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokainen saa ja on saanut osansa yhteiskunnalta. Tämä hanke on yleishyödyllinen. Samoin kuin tiet kaikille peräkylille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valittamisiin pitäisi laittaa maksu. Jos valitus hylätään, niin maksun menettää. Jos taas menee läpi, saisi maksun takasin. Hiltsisi vähän turhaa valittamista. Tuonnehan tullaan silta rakentamaan vaikka kuinka valitettaisiin. Aikaa vaan kuluu ja hinta nousee turhasta valittamalla.
Jos nyt jossain julkista rahaa käytetään oikein, niin tässä hankkeessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos jossain julkista rahaa käytetään turhuuteen niin tässä 😑
Katso ao perustelut kustannusten noususta 🛫

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta olet kuitenkin valmis maksamaan joka vuosi 6 000 000€ lautan käyttökustannuksia? Yhteys tehdään yksityisellä rahoituksella ja tarkoittaa Suomeksi sitä, että valtio alkaa maksamaan yhteydestä kun se on valmis. Tällöin joka vuosi säästyy lauttojen ylläpitokustannuksia se 6 000 000€, joilla lyhennetään kiinteän yhteyden hintaa. Eli, jatketaan vaan tyhjän maksamista ja ajellaan lautoilla? Samalla tavalla ne sinunkin maksamat verorahot ohjautuu tähän lauttojen kustannusten maksamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimimerkki kertoo jo kaiken oleellisen.

Lauttayhteys on kokonaistaloudellinen, edullinen Pimu- sekä Turisti Magneetti eikä Silta lyhentäisi matkaa yhtään, päin vastoin.

Talveksi sitten Urho sinne jäitä särkemään 100 m matkalle.

Tolkuttoman Suurehkoa Siltarumpupolitiikaksikin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pengertien kokonaiskustannukset ovat suuremmat kuin lautta yhteyden 😑

Merenpohjan tutkimus on vielä pahasti kesken. Paksun mutakerroksen päälle ei mitään voi rakentaa.
Samoin hyöty-kustannussuhdelukukaan 1,64 ei pidä enää paikkaansa.

Onhan tuo kustannusennuste noussut jo kolmeenkin kertaan, 60 miljoonasta 74 miljoonaan, sitten 117 miljoonaan ja nyt jokin aika sitten 147 miljoonaan. Lopulta noussee reilusti yli 200 milj.
Eikä tämäkään ole varmaan vielä se lopullinen hinta.
Sitten vielä vuotuiset ylläpito ja korjauskulut päälle. Luonto ja meriolosuhteet tuossa 10 km matkalla ovat melko ankaratkin. Tuulet ja jäiden liikkeet ovat tuolla välillä arkipäivää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rakentamisen kustannukset 74 miljoonaa euroa, koko tieyhteyden ylläpito 20 vuodeksi rakentamisineen kaikkineen, varaus 147 miljoonaa euroa. Jaappa siitä vuotta kohti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sillan kokonaiskustannukset ovat suuremmat kuin lauttayhteyden .

Laskelmat tehty puutteellisilla tiedoilla .
Kustannusarvio on kokoajan nousut.
60 milj
117 milj
147 milj
Valistunut arvio lienee reilusti yli 200 milj 🤔

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyisen lautan kustannukset ovat 6 miljoonaa euroa vuodessa ja lisäksi uusi lautta maksaisi 15 miljoonaa euroa. Käytännössä siis silta maksaisi itsensä takaisin reilussa 30 vuodessa vaikka kokonaiskustannukset nousisi 200 miljoonaan euroon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa että Hailuoton väele saahaan helepotusta kulekemisseen Ja oha se hienoa että kalastajat saavat korvaustaki.
Onko oolulaiset katteellisia selluköpeille ja siis hailuotolaisilekki? Kylymähän sielä saaresa ois asua..mie oon Perämeren rannan kasvatti ja kyllä meri on komea näky vaikka niin surkean kylymää tuulta aiheuttava..Mutta Samala tavala se humisee ja lainehtii on siinä siltaa tai ei:)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (226)

Uutisvirta

1.4.
Oulun kaupunki myy Hietasaaren huvilat huutokaupalla – viiden myynnissä olevan huvilan kunto vaihtelee täysin remontoidusta romahdusvaarassa olevaan Tilaajille
1.4.
Yle: Sairaalat saivat varmuusvarastoista jopa kahdeksan vuotta sitten vanhentuneita hengityssuojaimia
1.4.
Uefa siirsi kaikki kesäkuun jalkapallomaaottelut – tanskalaistiedon mukaan naisten EM-kisat lykätty vuodella
1.4.
Oululainen Tinja-Riikka Korpela on päässyt Evertonin maalivahtina aistimaan englantilaisten intohimoa jalkapalloa kohtaan: "Se on henki ja elämä" Tilaajille
1.4.
Toukokuun tornien taisto peruttiin koronavirusepidemian vuoksi
1.4.
Vientikiellot iskevät omaan nilkkaan viennistä riippuvissa maissa – "Rajoituksia voi jäädä päälle, kun kriisi on ohi"
1.4.
Korona työllistää myös tulkkeja, kun hallituksen tiedotustilaisuudet tulkataan suorana viittomakielle – intensiivinen simultaanitulkkaus vaatii kokemusta: "Työ on kuormittavaa ja tilaisuudet sisältävät tärkeitä asioita" Tilaajille

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on aamulla huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöllä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

277 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tietämättömien piensijoittajien osakehölmöilyt

HEP \o/ Täällä yksi ymmärtämätön. Minä en oikeasti tiedä, mitä salkkuni yrityksille tapahtuu tulevaisuudessa. En edes ... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

2.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image