Oulu

Useat autoilijat rikkoivat per­jan­tai­aa­mu­na renkaansa pahoihin kuoppiin Nelostiellä Iissä – "Yhtäkkiä tuntui vain kova jysäys"

Useat autoilijat rikkoivat autoistaan ainakin renkaita tielle syntyneisiin pahoihin kuoppiin perjantaiaamun aikana Nelostiellä Iissä. Hinausauto nouti yhtä autoista aamulla. KUVA: Teija Soini
Oulu 3.1.2020 8:36 | Päivitetty 3.1.2020 11:55
Antti Pasanen

Useat autoilijat ovat rikkoneet autoistaan ainakin renkaita perjantaiaamun aikana Nelostiellä Iissä.

Paikka on liikennekeskuksen tietojen mukaan Nelostien ja tien 847 eli Haukiputaantien risteyksen tienoilla noin parisataa metriä Oulun suuntaan risteyksestä.

Alueella on tietöitä ja päällysteeseen on tullut vesikelien myötä entistä pahempia kuoppia, joihin autoilijat ovat ajaneet ikävin seurauksin, kertoo Oulun tieliikennekeskuksen liikennepäivystäjä Pasi Mällinen.

Kalevaan aamulla yhteyttä ottaneen autoilijan mukaan ennen kello kahdeksaa paikalla oli tienposkessa jopa kymmenkunta autoa, jotka olivat kärsineet rengasrikon. Valtaosa näytti olleen matkalla etelän suuntaan. Autoilija kertoo pysähtyneensä kysymään tilannetta ja avuntarvetta. Hän ei halunnut nimeään julkisuuteen.

– Eräs rouva kertoi odottaneensa aamukuudesta asti hinausta, paikalle pysähtynyt autoilija kertoi Kalevalle.

– Ajan väliä usein ja tilanne on katastrofaalinen, tie on rei'illä ja valaistus on huono.

Liikennepäivystäjä Pasi Mällisen mukaan päällysteen paikallinen rikkoutuminen on tiedossa ja paikalle on järjestetty liikenteenohjaus ja vaurioalueelle ajaminen on aamun aikana estetty. Tien paikkaus on Mällisen tietojen mukaan käynnissä. Tien kunnosta vastaa alueurakoitsija.

Myös ajonopeuksia on paikalla laskettu.

– Ilmeisesti vuorotelleiden vesisateiden ja pakkasten myötä päällysteen reiät ovat päässeet syvenemään. Tilanne tuli varhain aamulla meidän tietoon ja ryhdyimme toimenpiteisiin, Mällinen sanoo.

Alueella tieremonttia urakoi Destia. Työmaapäällikkö Mikko Karvonen vahvistaa, että vanha päällyste on rikkoutunut poikkeuksellisten kelien myötä.

– Näyttää, että joudumme tekemään paikalle pysyvämpääkin kiertoa, sillä talvella ja näillä keleillä ei kunnollista uutta päällystettä voida tehdä. Onneksi tiessä on leveyttä kierron toteuttamiseen.

Karvonen sanoo, että autoaan tai renkaitaan paikalla rikkoneet voivat normaaliin tapaan tehdä vahingonkorvaushakemuksen ely-keskukseen.

Tieosuus on ely-keskuksen mukaan tiedetty jo aiemmin ongelmalliseksi.

Osuudella vanha leveäkaistatie muutetaan 2+1-kaistaiseksi ohituskaistatieksi. Vanhat laajat keltaiset sulkualuemerkinnät on jyrsitty pois. Päällystekerros kohdalla on ohut, ja se on alkanut liikenne- ja säärasituksessa hajota.

Jaakko Kallion autosta kuoppaan ajo hajotti renkaan ja alumiinivanne vääntyi. Hän odotteli hinausauton tuloa aamulla tienposkessa Iissä. KUVA: Teija Soini

Yksi pahaan kuoppaan ajaneista perjantaiaamuna oli Jaakko Kallio, joka odotteli kello yhdeksän aikaan aamulla vielä hinausta tienposkessa. Hän kertoo havainneensa ajaessaan huoltoauton tiellä, mutta tuolloin mitään varoitusta vaarasta ei ollut.

– Pimeä tie ja autoja tulee koko ajan vastaan ja perässä myös. Yhtäkkiä tuntui vain kova jysäys.

Kallion auton oikea eturengas hajosi välittömästi. Myös vanne on vääntynyt.

– Perässä tuleva auto ehti vähän väistää, mutta edessä oleva ajoi varmasti kuoppaan. En tiedä miten hänelle siinä kävi, Kallio sanoo.

3.1. kello 8.57 korjattu ongelmapaikan sijaintia Nelostiellä, tieliikennekeskuksen mukaan paikka on Haukiputaantien risteyksen lähellä, risteyksen eteläpuolella.

Jutun kommentointi on päättynyt.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentointi on lukittu.

Näytä kaikki kommentit (154)

Muodikkaat alumiinivanteet ja matalaprofiilikumit ei sovi muualle kuin Monacon kesäisille kaduille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Syy lienee se, että säästösyistä johtuen Suomessa alettiin käyttämään liian karkeaa soraa asfaltoinnin yhteydessä! Tällöin pien määrää voidaan vähentää, samoin hinta alemmaksi, mutta kun nuo isot kivat ei pysy vähällä piellä kiinni, vaan irtoavat, rikkovat tuulilaseja ja vesi pääsee helposti syövyttämään koloja pinnoitteeseen!
Tätä nyt ei vaan voida julkisuudessa viranomaiset myöntää, vaan kaikenlaisia selityksiä säästä ym. keksitään, vaikka todellinen syy on ilmiselvää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyisin helpoin korjaus tuntuu olevan monttumerkkien laitto ja vastuun siirto autoilijalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuopasta ajoin, rengas meni ja niin meni vanne myös. Ei siinä kuoppaa kerennyt nähdä. Mukava alkaa viikonlopun viettoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno huomata että on autoilijoita jotka osaa muita neuvoa ajamaan. Se ajaa joka osaa ja toiset opettaa. Näinkin voi ajatella ja syyllistää muita autoilijoita huonosta ajamisesta. Mutta että valtakunnan pääväylä on tuossa kunnossa kaiken sen veron kannon jälkeen mitä autoilijoilta kerätään on kyllä käsittämätöntä. Ja vaikka mitä puhutaan tilannenopeuden hallinnasta ei kuoppia huonosti valaistulla märällä ja tummalla asfaltilla erota jos ei autoa ryömitetä. Mitähän siitäkin tulisi moottoriliikennetiellä? Kait autoilijatkin voi vaatia vastinetta veroille?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samanlainen tilanne myös Kiiminkijoentiellä Kiimingissä. Peritään maksut, mutta mitään ei tehdä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi mielenkiintoista tutkia tilastoista ,mitä rengaskokoa on routakuoppaan ajettaessa hajonnut eniten?
veikkaanpa että mitä matalampi profiilinen rengas, sitä enemmän niitä rikkoutuu.. rengasliikkeissä kyllä tiedetään, että 65-60 profiilinen rengas joustaa kyljistä ja kestää paremmin iskuja kuin alle 55 profiilinen rengas, joita nykyautoihin ulkonäkösyistä laitetaaan..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joissain autoissa se vaan on vakiokoko. Ei niihin aleta vaihtamaan mitään 60 sarjalaisia!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

2kpl 15" peltivanteita ja yks 195/65/R15 rengas. Toivottavasti ripustukset säily ehjänä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päivittäin siitä töihin ajelen (nyt onneksi loma) ja olnkin ihmetellyt, että miksi ihmeessä kyseinen tienkohta on ollut koko ajan pimeänä. Ei siinä välttämättä ehdi kuoppaa huomata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka arki aamu ja iltapäivä tuota väliä ajan ja osasin ennakoida nuo reijät ajamalla melkein keskiviivan päällä. huono valaistus ja vesilammikot piilotti kuopat, vain irtokivet ajoväylällä ilmaisi kuoppien olemassaolon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siltatyömaan kohdalla on pahoja reikiä harva se viikko. Uutisoikaa niistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei mitään ongelmaa kun pitää turva välin niin näkee montut mutta aina joku mb , bmw tai audi mies ohittaa ja kiilaa aivan eteen tollua hommaa no mutta täytyy ymmärtää heutäkin ressukoita pitäähän heidän aijaa käressä haitolla sitten kun kerran ohi ajoivat..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Limingantullissa viime kesällä tehty uusi asfaltti epätasainen ja monttuja joka puolella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin käy kun kaahailee. Ajonopeus pitää sopeuttaa tien kuntoon, varsinkin suksiboksi katolla ajelevat Etelän ihmiset kaahailee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai oma syy ko tiellä isot montut ja kymmeniä autoja pienellä nopeudella rikkoo molemmat renkaat akselit etc,,
Voi pyhä yksinkertaisuus

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...autoiliojoilta kerätään aina vaan enemmän rahaa tien kunnossapitoon....ainut että ne rahat menee valtion talouden paikkaamiseen jotka tuhlaajahallitukset ovat tehneet vuosien varrella ja nykyhallitus jatkaa perinnettä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (154)

Uutisvirta

13:49
Pohjois-Pohjanmaalla todettu yhteensä 58 koronatartuntaa, uusia tapauksia tuli vuorokaudessa yksi kappale – OYSissa hoidettavana kolme koronapotilasta
13:41
OYSin liikennejärjestelyissä muutoksia: Ramppi pääosin pois käytöstä, bussipysäkit vaihtavat paikkaa
13:30
Viimeiset hovituomiot Oulun seksuaalirikosvyyhdestä – Tuomitut väittivät uhrin sekoittaneen miehet keskenään, vahingonkorvaukset yhteensä yli 130 000 euroa
13:30
Näkökulma: Toivotan opettajille voimia ja paneutumista uudessa tilanteessa – ja rajuimmille jäitä hattuun: Ei nyt suututa kaikesta Tilaajille
13:23
Kaikille kone -kampanja haastaa yritykset lahjoittamaan kannettavia tietokoneita koululaisten käyttöön
13:20
Lepän kukinta alkanut Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa – siitepölymäärät yhä vähäisiä
12:56
Autonäyttelyn glamour teki tilaa kenttäsairaalalle New Yorkissa
33
Korona pelastaa Oulun yliopiston – jälkihoito tulee yhteiskunnalle niin kalliiksi, että tällä vuosikymmenellä rakennetaan vain ihan välttämättömiä Lukijalta
23
Koronahelvetti – olen taistellut ”punaista paholaista” vastaan laskujeni mukaan noin kolme viikkoa Lukijalta
15
Hallituksen tuoreet linjaukset: Länsirajan liikennettä kiristetään, koulujen etäopetus jatkuu toukokuun puoliväliin saakka
14
Kauppakamarien kysely paljastaa: Korona iski jo erityisesti palvelusektorin yrityksiin – 26 prosenttia vastaajista arveli konkurssiriskin kasvaneen
13
Pohjois-Pohjanmaalla ensimmäinen koronatartunta, jonka alkuperää ei ole pystytty selvittämään – tautitapausten ennakoidaan kasvavan
12
Senaatti ei ole vielä neuvotellut Oulun yliopistokampuksen siirtymisestä asema-alueelle – Toimitusjohtaja: "Oulun asema-alue on kaupungin parhaita sijainteja" Tilaajille
12
Oulun ja Kiimingin välimaastoon tulee erilainen, maaseutumainen Vesalanmäen asuinalue – Kunnallistekniset työt aloitetaan loppuvuodesta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Etelä-Lapissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on ohut lumipeite.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

Eikö samalla logiikalla työttömäksi jäävänkin pitäisi olla nillittämättä työttömyyttään ja kestää se puoli vuotta ilman ... Lue lisää...
Eikö työttömäksi

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

31.3.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image