Oulu

Tuppurainen uskoo, että Oulun kak­sois­rai­de­han­ke saadaan käyntiin jo tällä vaalikaudella – ei kommentoi mitenkään huhuja mi­nis­te­ri­pai­kas­taan

Oululaisedustaja Tytti Tuppurainen (sd.) uskoo investointien auttavan Pohjois-Suomea. Esimerkiksi kaksoisraiteen saaminen Ouluun on nyt hänen mukaansa mahdollista. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 3.6.2019 13:18 | Päivitetty 3.6.2019 14:39
Heikki Uusitalo

SDP:n oululainen kansanedustaja Tytti Tuppurainen sanoo olevansa huojentunut, että neuvottelutulos hallitusohjelmaksi on saatu aikaan. Ohjelma esiteltiin maanantaina aamupäivällä Helsingissä. 

– Olen tyytyväinen ja huojentunut. Leikkauslinja on jätetty taakse, ja uusi hallitusohjelma lupaa 1,2 miljardin euron edestä panostuksia yhteiskunnan kestävyyteen ja ihmisten hyvinvointiin, Tuppurainen sanoo Kalevalle. 

Lisäksi ohjelmassa luvataan kolmen miljardin euron kertaluontoiset investoinnit, joita SDP:n riveistä on luonnehdittu pitkään tulevaisuusinvestoinneiksi. Näitä ovat esimerkiksi väyläinvestoinnit. 

Hallituksen talouslinjauksia kohtaan on esitetty tulevan opposition puolelta kovaa kritiikkiä. 

– Kriitikoille kannattaa sanoa, että on ennenaikaista ruveta maalailemaan pirun kuvia. Hallitusohjelma perustuu sille, että velkaantuminen pysäytetään. Nyt julkisen talouden oletetaan olevan tasapainossa 2023. Sen eteen tehdään lujasti töitä. Se perustuu pitkälti työllisyysasteeseen. 

Hallitus tavoittelee työllisyysasteen nostamista 75 prosenttiin, joka tarkoittaisi vähintään 60 000 uutta työpaikkaa.

Koska tuleva hallitus aikoo lopettaa valtion velkaantumisen, kertaluontoisia investointeja rahoitetaan valtion omaisuuden myynneillä.   

– Valtion omaisuus laitetaan sellaisiin kohteisiin, jotka palvelevat yhteiskunnallisia tarpeita. Hyväksyn valitun talouslinjan, jossa valtion osakeomaisuutta muutetaan esimerkiksi väyläinvestoinneiksi, Tuppurainen sanoo. 

Oululaisedustaja uskoo investointien auttavan Pohjois-Suomea. Esimerkiksi kaksoisraiteen saaminen Ouluun on nyt hänen mukaansa mahdollista. 

– Varmasti vaalikauden aikana hanke käynnistetään, se on meidän tavoitteemme. 

Toisena Oululle ja pohjoiselle merkittävänä asiana Tuppurainen pitää yliopistojen rahoituksen lisäämistä. Myös panostukset lapsiperheisiin ja ammattilliseen koulutukseen ovat hänen mukaansa merkittäviä Oulun alueelle, jossa väestö on nuorta.

Kolmantena isona asiana hän nostaa esiin harvaan asutun Pohjois- ja Itä-Suomen erityisaseman aluekehitysrahoituksessa. Ne tullaan hallitusohjelman mukaan turvaamaan. 

– Se on satojen miljoonien eurojen kysymys Pohjois- ja Itä-Suomelle. Aluepoliittinen merkitys on aivan korvaamaton. 

Tuppuraista on uumoiltu vahvasti hallituksen eurooppaministerin tehtävään. 

– En kommentoi sitä millään tavalla. 

SDP:n ministerit valitsee tiistaina puoluevaltuuskunnan kokous puheenjohtaja Antti Rinteen esityksestä. Hallitukseen tulee kaikkiaan 19 ministeriä, joista SDP saa seitsemän.

Juttua päivitetty 14.38: korjattu julkisuuden talous julkiseksi taloudeksi.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (28)

Vai uskoo??!!!
Tee jotain konkreettista, kanna vastuuta tee työtä josta tulee tulosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitusohjelma on erittäin hyvä, sen toteuttaminen käytännössä ohjaa Suomen kestävän kehityksen kasvu-uralle. Kaksoisraide hyvä, hyväkuntoiset valtatiet tärkeitä. Infrastruktuurihankkeiden työllisyysvaikutukset ovat laajat ja työllisyysaste nousee.
Pohjois-Suomeen täytyy saada ministeri työnsä aloittavaan hallitukseen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ai mielestäsi on hyvä, kun verotus nousee, autoilu kallistuu (koskee eritoten autolla työssäkäyviä), elintarvikkeiden hinnat nousee, aktiivimallia ei poisteta.
Miten kuvittelet päästävän kestävään kehitykseen kurjistamalla ostovoimaa ja lisäämällä kuluja?
Pohjoiseen ei saada ministeriä, koska sopivaa ehdokasta ei ole ja yksi ministeri ei saa mitään aikaan.
Hiukan nyt realismia noihin unelmiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aktiivimalli poistetaan, kuuntele uutiset. Aloittava hallitus tekee työtä ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävän yhteiskunnan hyväksi. Ekologisuuteen ei kuulu autoilu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aktiivimallia ei poisteta ennen kuin korvaava on keksitty tilalle ja tätä korvaavaa ei olla edes kirjattu hallitusohjelmaan.
Juuri eräs vasemmiston poliitikko asiasta kertoi, että aktiivimallia ei olla poistamassa ja tuskin poistetaan tällä hallituskaudella.
Kuvitteletko sinä ihan oikeasti, että verot nostaa ekologisuutta? Ei todellakaan nosta, vaan autokanta tulee vanhenemaan entisestään ja autoilun kulut on aina pois muusta kulutuksesta. Kulutus kun laskee, niin se tietää lisää työttömyyttä, vähemmän välillisiä veroja ym.
Katsos kun tämä maa pyörii pitkälti autojen varassa ja kuljetuskustannusten nousu nostaa hintoja.
Hiukan nyt realismia noihin unelmiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sanonut, vaan sanoi, että aktiivimallia ei tulla lopettamaan ennen kuin korvaava malli on tullut tilalle ja korvaavaa mallia ei tällä hallituskaudella tulla kehittämään.
Eli valehdeltiin taas törkeäsi äänestäjille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päätiet tarvitsevat Ohituskaistoja kiitos, ne on jopa tärkeämpiä kuin nuo kaksoisraiteet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääteille tarvitaan ohituskaistoja, tiet ovat usein tukossa ja liikenne matelee raskaiden kuljetusrekkojen ajaessa letkassa tukkien tien eikä ohitusmahdollisuutta ole ohituskaistan puuttumisen vuoksi. Hallitusohjelman infrastruktuurihanke sisältää toivottavasti ohituskaistahankkeet, ne ovat tärkeä osa väylienparannussuunnitelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perustele miksi tavallisen autoilijan takia pitää saada ohituskaistoja? Kyllä normaali tallaaja ehtii ajella hyötyajoeuvojen takana hyvinkin, he kun eivät ole hyötyajossa vaan kuluttavat vain tiestöä jonka sitten maksaa myös he jotka tuovat leivän sinunkin pöytään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millainen on tavallinen autoilija? Työn vuoksi pitkiä matkoja ajavat eivät kaikki ole rekkakuskeja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No kuulehan. Tavallinen autoilija on sellainen joka ei ammatikseen ajele tiellä vaan lähinnä hurua huvikseen kuluttaen teitä ja polttoainetta.
Työn vuoksi pitkiä matkoja ajava ei olekaan hyötyajoneuvo vaan työmatkaliikennettä ajava.
Se työmatkalainen voi hyvinkin ajaa hyötyajoneuvon perässä muutaman kilometrin töihin ja siksi ei ohituskaistoja tarvita.
Vai oletko sitä mieltä, että tulisi rakentaa kalliit ohituskaistat vain siksi, että hurua ajavat pääsisivät minuuttia nopeammin perille? Tuskin kukaan ajaa kuitenkaan hyötyajoneuvon perässä satoja kilometrejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuppurainen ajanee myös säätiörahoitukselle uusia pelisääntöjä, hänellähän on apurahojen yllärijulkisuudesta henkilökohtaisia kokemuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei mitään kaksoisraiteita. Asutaan radan lähellä niin pian meidän pihan rauha järkkyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaksoisradan rakentaminen voi merkitä sitä, että asuntonne on uuden radan tiellä. Saatte muuttaa etäämmäksi rautatiestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jää meille rikkaamalle väelle valtatiet vapaammin käytettäväksi kun vähävaraiset on pois maantieltä jarruuttamasta vanhoilla autoillaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vähävaraiset ottavat käyttöönsä nykyisin leasing-auton, se on edullinen sekä aina uusi ja vähän saastuttava.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tänne mitään lisäraiteita tarvita. Otetaan mallia Ruotsista ja jaetaan maa kahtia hieman Jyväskylän yläpuolelta. Yläpuolesta tehdään luonnonvarojen reservaatti ja ihmiset siirretään eteläpuolelle. Näin säästyy miljardeja vuodessa, kun näitä joutavia periferioita ei yritetään väkisin pitää elinkelpoisina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääministeri Tuppurainen kuulostaisi hienosta :)) tai puolustusministeri, hahaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika pilvissä tämäkin edustaja huitelee, ei tule tälle hallitukselle kaksoisraidetta ouluun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (28)

Uutisvirta

6:13
Oulussa on paljon suojelun arvoisia puutalolähiöitä, Karjasilta on valtakunnallisesti ainutlaatuinen ja merkittävä – "Noin ehyttä, tarinaltaan vahvaa ja suurta aluetta ei ole toista Suomessa" Tilaajille
6:12
Suuri osa laittomasti maahantuoduista eläimistä on koiria ja kissoja – huomioi nämä asiat, kun teet pentukauppoja
6:00
Kansanedustaja Jenna Simulan yhteistyö martinniemeläisten nimikkoyrittäjien Jutta ja Seppo Pekkalan kanssa nostaa esiin yksityisteiden ongelmat Kaupallinen yhteistyö
6:00
Oulun kaavasuunnittelu näivettää ydinkeskustan – kivijalkamyymälöille parkkipaikat ovat elinehto Lukijalta
6:00
Kommentti: Marinin viisikko on äänestäjien suosiossa Lännen Median kyselyssä – hallituksen työn tuloksia joudutaan vielä odottelemaan Tilaajille
6:00
5G mullistaa tiedonsiirtoa ja tuo monia uusia sovelluksia, mutta kuka saa käyttää tavallisen ihmisen jättämää dataa? "Vastuu on myös yksilöllä" Tilaajille
6:00
LM-kysely: Pääministeri Sanna Marin nauttii suurta henkilökohtaista suosiota, hallituksen suosio kasvanut huomattavasti pääministerin vaihduttua Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono Etelä-Lapissa lumipyryn vuoksi.
Ajokeli on paikoin huono Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi maan itäosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

167 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

perussuomalaiset vastasivat ”hoitajakeskustelun komeimmasta voltista”

Marinin hallitus toimii aivan toisella tasolla verrattaessa sitä Sipilän oikeistohallituksen leikkauspolitiikkaan ja tod... Lue lisää...
persuilla huono muis...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image