Oulu

Siltatyömaa hidastaa liikennettä Pohjantiellä lähes kahden vuoden ajan – järjestelyn ensimmäisinä päivinä odotettavissa ruuhkaa

Liikenne siirretään perjantain vastaisena yönä alajuoksun puoleiselle sillalle, joka on kuvassa vasemmalla. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 19.9.2019 16:59
Pasi Klemettilä

Pohjantien siltaremontti aiheutti torstaina aamulla ja iltapäivällä moottoritielle pitkiä jonoja, kun liikennettä alettiin siirtää länsipuolen sillalle siltaremontin takia.

Perjantaiaamuna on odotettavissa liikenteen taas sumppuuntuvan, kun loputkin liikenteestä on siirtynyt alajuoksun puoleiselle sillalle.

Liikenteen siirtämiseen liittyvät muutostyöt tehdään yöaikaan.

Rakennustöiden ajan on käytössä kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin. Nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa.

Vanhat sillat puretaan ja uudet sillat rakennetaan paikalla entisten tilalle. Itäistä siltaa aletaan purkaa ensi viikolla ja uusi silta valmistuu kesällä 2020. Sen jälkeen liikenne siirtyy uudelle puoliskolle, ja samalla alkavat läntisen puoliskon purkutyöt.

Kumpikin silta on käyttövalmiina kesällä 2021.

Autoilijoiden on tarpeen hillitä vauhtiaan sillan kohdalla hyvissä ajoin nopeusrajoitusten mukaan.

Liikenne hidastui ja sumppuuntui torstaina Pohjantiellä, kun siltatyömaan kohdalle oli tullut 50 kilometrin nopeusrajoitus. Sumppu on odotettavissa taas perjantaiaamuna työmatkaliikenteen ollessa huipussaan. KUVA: Jarmo Kontiainen

Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä sanoo, että muutosten jälkeen menee aina muutama päivä, että liikenne löytää rytminsä.

– Liikenne käytännössä ruuhkautuu työmatkaliikenteen aikaan niissä kohdissa, missä rampeilta liitytään moottoritielle. Toki tämä on nyt helpompi tilanne aikaisempaan Hintantien risteyssillan uusimiseen nähden, koska tuossa on loivemmat kaarteet ja pystytään pitämään 50 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus. Mutta ruuhkaa se aiheuttaa näin ensimmäisinä päivinä jonkin verran.

Moottoritieohjeistuksen mukaisesti alennetut nopeusrajoitukset alkavat Päkkilän mukaan kohtuullisen kaukaa.

Autoilijat joutuvat nyt vajaan kahden vuoden ajaksi oppimaan ja tottumaan 50 kilometrin rajoitukseen sillan kohdalla. Periaate rajoituksissa on sama kuin reilu vuosi sitten, kun Hintantien risteyssiltaa tehtiin.

Muut Oulun kohdan urakat valmistuvat moottoritiellä tänä syksynä.

Siltahankkeen urakoitsijan Kreate Oy:n työpäällikkö Ville Tiiro neuvoo autoilijoita etsimään myös vaihtoehtoisia reittejä ruuhka-aikoina.

– Kyllähän työmaa haittaa liikennettä. Mutta täytyy vaan ajatella, että se parantaa tulevaisuutta tuolla kohdalla, hän toteaa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (82)

Voi viikset sentään kun on osaavat ihmiset siltojen kimpussa. Onko tuo jo kolmas kerta 5v sisään kun liikennettä ohjaillaan kaistojen välissä ja muka korjataan jne. Tulosvastuuta toimintaan ja kengän kuvia persauksiin kun urakoitsijat tekevät huonoa työtä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se mitään hidasta otan itselle puolituntia lisää aikaa kun lähden kyseiselle tieosuudelle.Mennään vain nopeurajoitusten mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos laitettais 100km/h 50 km/h sijaan, niin silta valmistuisi puolessa ajassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...kyselee. Miten ny kuitenkin yksi silta kestää 4 kaistaa ajoneuvoja, kun eivät kestä uusimatta 3 kaistaa ajoneuvoja??? Jospa joku lujuusinsinööri/filosofi vastais...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kestää nyt kun on alapuolelta tuettu. Siinä vastaus joten älä mieti noin vaativia asioita enää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, koko kesän ovat rakentaneet veteen ramppeja/siltoja, paaluttaneet paksuja paaluja pohjaan, joilla tekevät ajorampit sillan purkamiseen, ja ovat myös tehneet merkittäviä metallirakenteita tuon jäljellejäävän sillan tukemiseksi, massiivisia paalutksia ja metallipalkkeja, joilla tuota ei vielä purettava siltaa tuetaan alhaaltapäin. Kyllä ne tuon alan insinöörit osaa. Käyppä kävelen viereisessä puistossa, ja vaikutu kun näät kuin massiivisia valmistelevia töitä on tehty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumpi valmistuu ensin pohjantien sillat vai kauppahallin remontti😁

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai etelään johtava ramppi Kaakkurin ylikulun yhteydessä, vuosikymmenen projekti vähintään? Verkkaista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pääasia että sillat valmistuvat, menköön kaksi vuotta. Lyhyt aika kuitenkin. Mitäs tuosta turhaan valittamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tyypillinen suomi-insinöörin suunnittelu ensin tehtiin kaistoja ja ramppeja l lisää ja sitten huomattiin että silta on laho.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Justiinsa näin kyllä Oulussa osataan lue kalliiksi tulee kun ei osata kerralla tehdä perusteellisesti. Vähän päästä on ollut silta remontissa monta kertaa ja mania kulunut

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaakkurin kohdalla on edelleen 80 rajoitus vaikka silta tuli valmiiksi jo ajat sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jos tarkoitat sitä yli kymmenen vuotta vanhaa oranssia niin kyllä itse tykkään ajella uudemmilla autoilla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kait siinä mittää. Tarpeeksi kun morkkaatte sillantekijöitä, äkkiäkös tuohon vielä vuosi pari saahaan lissää rakennusaikaa, ja ihan teidän morkkajien kiusaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpö höpö, osoittaa täydellistä tietämättömyyttä siitä mitä tien kantokyvyn romahtaminen tarkoittaa ruuhkissa kun satasen alue syöttää vaan lisää autoja sumppuun. Juuri teidänlaisten takia hommat on niin huonossa jamassa kuin nyt on. Jatka fillarointia kun me muut koitetaan päästä töihin ja kotiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Liikenne käytännössä ruuhkautuu työmatkaliikenteen aikaan niissä kohdissa, missä rampeilta liitytään moottoritielle". Liikenne kyllä ruuhkautuu vaikka ei olisi poikkeujärjestelyjä. Menkääpä katsomaan vaikka Kaakkurin ramppia. Kaikki autot eivät mahdu sinne ja kolme kaistaa pitäisi olla välillä Kempele-Ritaharju, jotta liikenne sujuisi niin kuin pitääkin. Moottoritieksi ei tuota voi kutsua jos normaalin ruuhkan aikaan nopeus ramppien kohdalla on 60kmh eli normaalin liikenteen aikaan. Kolaritilanteissa ymmärtää hyvin että liikenne hidastuu noihin nopeuksiin. Tuolla niin kutsutulla moottoritiellä ei voi ajaa siten miten sillä olisi tarkoitus ajaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (82)

Uutisvirta

28
Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa
22
SSAB sulkee Raahen toisen masuunin väliaikaisesti – seisakin arvioidaan kestävän viikkoja
21
Moottoritietä pääsee ajamaan pian aina Kiiminkijoelle saakka – uudella tiellä on aluksi 80 kilometrin nopeusrajoitus
18
Teknologiateollisuuden kysyntä laskee selvästi – Työmarkkinapomo Minna Helle: Kiky-tunneista luopuminen merkitsisi palkankorotuksista tinkimistä
14
Senaatti-kiinteistöt pitkittää Poliisin toimitilaongelmaa Oulussa, luvattujen uusien tilojen suunnittelu viipynyt kohtuuttomasti Lukijalta
14
Pahasti myöhässä oleva junaliikenne pääsi liikkeelle – Juna Helsingistä Kemijärvelle myöhästyy noin 10 tuntia
11
Vihreät lopettaa puoluelehtensä – Vihreän Langan päätoimittaja on uutisesta surullinen, järkyttynyt ja yllättynyt

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Lapissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen ja lumisten teiden vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

119 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mitä mieltä sisäministeri Ohisalosta?

PS-kansanedustaja Packalén sanoi ihan oikein, että Ohisalon toiminta on populistista flirttailua anarkismille, eikä täll... Lue lisää...
mp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image