Oulu

Pelialan ihmiset harmissaan Oulu Game Labin muutoksista – Oamkin rehtori: "Yritysten liikevaihdot eivät ole mai­rit­te­le­via"

Timo Kähtävän mielestä lähiopetuksen vähentäminen heikentää yhteisöllisyyttä ja motivaatiota tiimiprojekteissa. KUVA: Matti Räty
Oulu 24.7.2019 6:11 | Päivitetty 24.7.2019 12:38
Elisa Husu

Peliteollisuutta tukenutta koulutuksen sisältöä muutetaan keston ja opetuksen suhteen, mikä ei arvostelijoiden mukaan vastaa enää alkuperäisen mallin tavoitteita.

Game Labin toiminnan muuttumisesta on noussut huolta pelialan ammattilaisten keskuudessa.

Oulun ammattikorkeakoulun yhteydessä toimiva pelialan hautomo Oulu Game Lab on koulutus- ja kehitysohjelma, joka on kehitetty kohtaamaan peliteollisuuden tarpeet. Alan ammattilaisten mukaan Game Labin toiminta muuttuu radikaalisti.

Oamkin rehtorin Jouko Paason mukaan Game Labin toimintaa kehitetään samalla, kun Oamk ja Oulun yliopisto vahvistavat yhteistyötään myös pelialan koulutuksessa ja tutkimuksessa. Samalla Game Labin toiminnasta pyritään tekemään kannattavampaa.

Pelialan ammattilaisten mukaan Oulu Game Labissa muutetaan opetusmuotoa, vähennetään opettajien määrää ja lyhennetään koulutuksen kestoa. Oulu Game Labin toisen perustajan ja Resistance Gamesin luovan johtajan Jussi Aution mukaan Lab-malliin tehtävät muutokset romuttavat sen tavoitteet.

– Aiemmin Oulu Game Labin koulutus on ollut vuoden pituinen, yhteensä 60 opintopistettä. Mukaan on päässyt kahdesti vuodessa. Nyt kesto putoaa puoleen vuoteen, 30 opintopisteeseen. Sisään pääsee vain kerran vuodessa, Autio kertoo.

– Kun puolet kestosta tippuu pois, on turha kuvitella Oulu Game Labin toimivan yrityshautomona. Siellä ei perusteta yrityksiä siinä ajassa.

Oamk tarjoaa erikseen puolen vuoden kestoisen lähiopetuksen lisäksi verkko-opetusta. Aution mukaan verkko-opetus ei palvele Oulu Game Labin päämääriä.

– Verkko-opetuksella ei pysty opettamaan ja kehittämään monialaisia tiimejä. Koulutusmalli ei vain sovellu verkko-opetusmuotoon.

Paason mukaan verkko-opetuksen lisääntyminen on normaalia digitalisaation etenemisen takia. Verkko-opetusta suositaan myös Oamkin rahoituksen leikkaamisen takia: vuodesta 2012 lähtien Oamkin rahoituksesta on leikattu 22 prosenttia.

Oulu Game Labilla on tilat Oulun kaupungin keskustakorttelissa. Tilojen luopumisesta ei ole tehty päätöstä. Näillä näkymin Oulu Game Lab jatkaisi keskustakorttelin tiloissa vuoteen 2021 asti.

Toivottuja työpaikkoja Game Labin yrityksistä

Aution mukaan Oulu Game Labista on syntynyt 18 yritystä. Oulu Game Labista syntynyt pelistudio on kehittänyt pelin, joka on saanut 40 miljoonaa latausta.

– Arvioni on, että Game Labin yrityksistä on syntynyt myös yli toistasataa työpaikkaa, Autio kertoo.

Paason mukaan Game Labista syntyneiden yritysten liikevaihdot eivät ole mairittelevia. Aution näkemys vaikuttavuudesta on erilainen.

– Pelifirmoja on syntynyt tasaiseen tahtiin, Autio sanoo.

Huolta Oulu Game Labin tulevaisuudesta kantaa myös toimintaa johtava Roberto Hanas.

– Jos mentoreita ja opettajia vähennetään, näen sen selvänä leikkauksena.

Opetusresurssien leikkaaminen ihmetyttää myös Autiota. Opettajien määrä on pudonnut kahdesta yhteen, eikä ulkopuolelta hankita enää yritysmentoreita, jotka ohjaavat koulutettavia.

– Tämä on Oamkin kasvojensäilytysoperaatio: Oulu Game Lab pidetään nimenä, mutta siltä viedään toimintaedellytykset.

Rehtori lupaa panostuksia

Paaso kertoo Lab-mallia kehitettävän niin, että se tuottaisi vielä enemmän uusia yrityksiä.

– Peliammattilaisten huolet ovat syntyneet siitä, että muiden Lab-mallia soveltavien yksiköiden, eli DevLABin ja EduLABin, toimintaa on karsittu. Aikomuksena oli soveltaa tuoteideoiden kehittelykonseptia muillekin aloille, kuten terveys- ja hyvinvointialaan. Se ei lähtenyt taloudellisesti tarpeeksi hyvin käyntiin, Paaso kertoo.

Rehtorin mukaan Game Labin toiminnan kehittämiseen aiotaan kuitenkin panostaa.

Kasvokkaisen tiimityön puolesta

Oulu Game Labin käynyt Riimu Gamesin toimitusjohtaja Timo Kähtävä kritisoi koulutukseen tehtäviä muutoksia. Kähtävä kävi Oulu Game Labin vuoden mittaisen koulutuksen vuonna 2017. Nyt hän on Game Labin aktiivinen alumni ja käy paikan päällä auttamassa uusia oppilaita.

Kähtävän mukaan Oulu Game Lab on tärkeä kohtaamispaikka pelialan asiantuntijoille ja harrastelijolle.

– Oulu Game Lab on saanut viime vuosina pelialasta kiinnostuneet yhteen ja tulemaan paikalle, mutta nyt yrityslähtöiseen koulutukseen tehdään leikkauksia, Kähtävä kertoo.
Kähtävän huoli koskee lähiopetuksen ja opettajien vähentämistä sekä yritysmentoreiden poistamista koulutussuunnitelmasta – samoja asioita kuin Jussi Autiolla.

– Nyt on mahdollista suorittaa syyskausi lähiopetuksena, jonka jälkeen kevätkausi käydään verkkokurssina. Miten sinä teet tiimiprojektia verkkokurssina? Se ei ole tehokasta, Kähtävä toteaa.

Koulutuksen parhaimpia puolia on Kähtävän mukaan ollut ideoiden jatkuva testaaminen, mikä on kehittänyt osallistujia ja toimintaa koko vuoden ajan. Yritysmentorit ovat arvioineet ja valmentaneet osallistujia tämän ajan.

Yrityslähtöisyys vähenee Kähtävän mukaan samalla kun yritysmentorit karsitaan koulutuksesta pois.

– Tätä uutta mallia ei voi kutsua Lab-malliksi.

Juttua korjattu 12.26: Oulu Game Labin opinnot ovat olleet 60 opintopisteen, ei 120 opintopisteen mittaiset.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (51)

No niin, olisikohan aika lopettaa leikkiminen ja laittaa lelut kaappiin. OGL:n voi lopettaa huoletta, kukaan ei työllistynyt koulutuksessa eikä ne harvat starttiraha yritykset olleet elinkelpoisia. Rahat aidosti tuottaviin tarpeisiin, ei lapsellisiin puuhasteluihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Game labin käyneenä näen muutoksissa pientä potentiaalia. Lab on ajatuksen hyvä mutta toteutus oli hieman kaksinen. Pitkäjänteinen projektityöskentely on jotain mitä korkeakouluissa kipeästi tarvitaan. Ryhmätyöskentely kuitenkin pilataan kehnolla organisoinnilla ja opetuksella.

Nämä ns. tuutorit olivat omana aikana täysin turhia. Harva heidän apuunsa turvautui ja itsekin sain vain väärää tietoa näin tehdessäni. Järkevämpää olisi ollut järjestää perusopetus aiheesta, mutta opetusosaaminen oli täysin hukassa.

Verkko-opetus on oikein järjestettynä ihan toimiva keino nimenomaan perustietämyksen luomiseen. Eli juuri sitä mitä labissa tarvitaan. Järkevintä olisi vetää verkko-opetus syksystä ja jatkaa projektityöskentelyllä keväällä. Tällöin opiskelijat saisivat perustason osaamisen ennen projektihapuilua ja ei-motivoituneet saattaisivat jättää projektin väliin.

Kommenttien perusteella näin ei kuitenkaan olla tekemässä, vaan sekä projekti että verkko-opetus vesitetään. Vaikuttaa siltä että ruorissa huopaa epäpätevä säheltäjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Menkää Kajaanin AMKkiin, siellä pelialaa kehitetään ja arvostetaan. Taitaa heillä muutenkin olla pitempi historia näissä pelihommissa kuin Oulussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuollaiset "Labit" eivät tuota koskaan mitään oikeaa yritystoimintaa.

Kyse on vain virkaihmisten työllistämisestä "muka"tekemisen kautta.

Aivan samaa diiba daabaa kuin mm. Business Oulun touhotukset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole kommentoijalla mitään käsitystä mihin kommentoit. Taitaa vain ärsyttää kun et päässyt sisään tai sitten kyseessä on katkera opettaja. Todellakin on tuottanut oikeaa yritystoimintaa. Anteeksi vain

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Peliala on yksi mahtava toimiala! Elämä on peli ja nämä monet pelit joita Oulussa ja maailmalla luodaan ja pelataan ovat enenevissä määrin ihmisten hyöty huvi ja työ! Mutta nämä nyky rehtorit ovat ryhtyneet politikkojen heittopusseiksi! Ihmisinä nämä rehtorit haluavat miellyttää rahanantajia! Rehtorin pitää osta mölytä isosti ja laajasti! Liikevaihto ja tulos ovat mittareita mutta monesti huonoja! Tase ja tuloslaskelman lukeminen auki ei näköjään onnistu oamk rehtorilta! Ne ovat 12 kk pätkiä! Rehtorin horisontti on lyhyt! Onnekksi vanhat rehtorit näkivät vuosikymmenten päähän! Nyky rehtorien lähilasit pitäisi vaihtaa kiikareihin! Lähitulevaisuudessa luodaan kaukotulevaisuus! Rehtorin tulee uskaltaa katsoa kaus ja osta lukea liiketoimintaa! Oulussa on valitettavasti insinööri rehtorit! Kaikella kunnioituksella insinöörit tykään teistä, mutta kyllä muu koulutusala luo tulevaisuuden näkevät insinöörirehtoroit Paaso on hyvä mutta käy vähän opissa vaikka liiketaloudessa ja pelielämässä, kaikkea hyvää kuitenkin kaikille toimialoille

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaan aikaan kun katsoo globaalia bisnestä pelialalla niin hieman pelottaa, että ei tämä ainakaan kotimaista työpulaa helpota ja pakko vaan pistää enemmän ja enemmän paukkuja ulkomaiden suuntaan tekijöiden suhteen. Yleisesti alalla jo vuoden päivät olleena artikkelista tulee fiilis, että rehtorilla on vaan jäätävä kiire saada joku suksee aikaan ja kun sitä ei tule niin karsitaan. Joko ei ymmärretä mistä se pelialan osaaminen rakentuu tai ymmärretään, mutta sitä pitkäjänteisyyttä ei riitä. Joku puolen vuoden kurssi on aivan naurettava idea - sanoisin tuon pohjalta, että jos sattuu olemaan oulussa ja haluaa pelialalle, olisi todennäköisesti huomattavasti parempi olla hakematta tuonne kouluun ja vaan opiskella ja tehdä asioita itse, samalla networkaten (väitän, että jos pyydät kauniisti tuntematonta pelialan kaveria kylmiltään lounaalle juttelemaan alasta, 95% vastaa myöntävästi). Mielestäni on ihan turhaa tuhlata aikaa jonkun muun koulutuksen parissa vaan, että saisi puoli vuotta jotain pelialan kursseja. Varsinkin, jos yritysmentoritkin tippuu sieltä kyydistä.

Oman kokemuksen mukaan näissä jutuissa nimenomaan se pitkäjänteinen rakentaminen on se juttu. Itse olen ollut kohta 20 vuotta alalla ja siinä sivussa on tullut tehtyä ehkä pari peliä joita voisi kutsua hiteiksi, mutta nuo hitit ovat arvoltaan monisatakertaisia verrattuna muihin peleihin, jotka ovat kaikki menestyneet ihan ok. Toisin sanoen, vaikka ura on ollut hieno enkä vaihtaisi vuottakaan pois, jo pelkästään materiaalisessa mielessä tuo yksi hitti 10 vuodessa -sykli on enemmän kuin vaivan väärti.

Yksi oleellisimpia juttuja oman uran kannalla on ollut aikanaan AMK ja se, että silloin meillä oli käytännössä vapaus tehdä luovassa ympäristössä neljän vuoden ajan miltei mitä haluttiin. Siltä pohjalta, tiimityömalleista ja palavasta tahdosta syntyi se pohja jolla pelejä tänäkin päivänä teen. Kyseinen AMK oli aikaa ennen pelialan tai pelikoulujen nousua, mutta sain siellä ajatuksen tähdätä pelialalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihme hommaa tämä vedätys. Jotkut saa tällä alalla palkkaa tonnin kuussa. Toiset ei mitään. Sitten vielä tätä yritetään veivata eteenpäin jonain loistobisneksenä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on niinku NHL, aika monta tuhatta junnua tippuu kyydistä kauhean ajan ja rahan panostuksen jälkeen, osa saa miljoonia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rehtori kommentissaan puhuu koulutuksen kannattavuudesta ja yritysten perustamisesta. Olisi kiinnostavaa tietää, että kuinka monta oikeaa, toimivaa yritystä muut kuin LAB-mallin mukaan opiskelleet opiskelijat vuosittain perustavat. Jussi Autio puhui Game LABista tulleen 18 yritystä. Ja vielä sitä jäin miettimään, että mikä on korkeakoulutuksen tehtävä? Onko se yritysten perustaminen? Olettaisin, että harvan, ensimmäistä tutkintoaan tekevän opiskelijan osaaminen on opintojen lopussa sellainen, että voisi perustaa yrityksen, jollei suvussa ole jo valmiiksi yritystä, jota alkaa jatkamaan.

Mikä se korkeakoulutuksen perustehtävä on? Mistä me veronmaksajat koulutusta maksaessamme loppujen lopuksi maksetaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Peliala on siirtynyt valmisohjelmien datan muokkaukseen, jolloin pelit eivät paljon eroa toisistaan. Eipä sellainen mössö juuri maksavia asiakkaita kiinnosta, joten game over.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pelialan globaali liikevaihto on kovassa kasvussa edelleen.

Esimerkiksi Applen sovelluskaupan peliliikevaihto vuonna 2018 oli arviolta 33 miljardia dollaria, Google Play 21 miljardia dollaria.

Päälle sitten Steam ja vastaavat PC-kanavat, konsolivalmistajat, perinteinen fyysinen jakelu.

Game over tosiaan :-D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen mössön seasta ei juuri bisnestä tehdä muutamaa onnenkantamoista lukuun ottamatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo sama lakata myös tekemästä musiikkia ja elokuvia kun mössöä on liikaa. Hyvä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Opiskelin kehnossa opinahjossa kulttuuripuolella. Tänä päivänä vain naureskelen Oamkin ns. korkeakoulustatukselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yhden opintopisteen tulisi vastata keskimäärin 27 tuntia opiskelijatyötä (kirjattu lakiin). Jos vuodessa opiskellaan 120 opintopistettä tunteja pitäisi käyttää 120*27 = 3240 tuntia. Jos vuodessa on 365 päivää tulisi siis joka päivä (sis viikonloput ja loma-ajat) opiskella noin 9 tuntia päivässä. Kovat tuntimäärät opiskelijoille, ei ihme että väsyvät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Artikkelissa on virhe. Todellinen opintopistemäärä on 60 pistettä vuodessa, tai 75 pistettä kesäopintojen kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sama pisti itselläni silmään. 120 opintopistettä on 2(-3) vuoden maisterikoulutus, ei vuoden Amk.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ylläolevan kirjoittaja on varmasti koodari. ”Jos vuodessa on 365 päivää”... :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (51)

Uutisvirta

12:40
Pudasjärven ampumistapauksessa nostettu syytteitä taposta – oikeudenkäynti alkaa Oulun käräjäoikeudessa ensi viikolla
12:30
Poliisi pyytää havaintoja 17-vuotiaasta kadonneesta rovaniemeläistytöstä
12:17
Mörköpilvi kohoaa Kittilän ylle kerran päivässä – puolustusvoimat räjäyttää vuosittain taivaan tuuliin 25 000–30 000 kiloa vanhoja räjähteitään Tilaajille
12:06
Presidentti Niinistö sanoo puhuvansa Putinin kanssa Moskovan mielenosoituksista ja Arkangelin räjähdyksestä – kutsuu Norjan puolustuskeskusteluihin
12:03
Ranskalaispari vei hiekkaa sardinialaiselta rannalta – nyt paria uhkaa jopa kuuden vuoden vankeustuomio
11:58
Kesälomalta palaava Sipilä kertoo saaneensa työtarjouksia – "En ole antanut ymmärtää, että olisin käytettävissä"
11:31
Poliisi aloittaa keskiviikkoaamuna 24 tunnin mittaisen automaattivalvonnan – käytössä erityisesti kamera-autoja
61
Utajärveläisen Attendon hoivakodin asukkaat saivat 750 euron yllätyslaskun – "Attendo tuottaa tukipalvelut ja voi periä niistä mitä haluaa"
50
Viinaralli Virosta kiihtynyt rajusti, suurtuojat suhaavat edelleen kauemmas – "Kasvuluvut yllättävät rajuudellaan"
21
Oulun kaupungin velanotto voi kasvaa tulevina vuosina – kaupunginhallitus pohtii tulevia investointeja
19
Henkilöstöpalvelualalla pulaa työntekijöistä – toimitusjohtaja Merru Tuliaran mukaan työllistämiskynnystä tulisi madaltaa
17
Metsästyskausi pamahtaa liikkeelle tänään – Karhuja voi kaataa reilut 300, sillä tarkoitus on "pitää karhut karhuina"
16
Orpo ikävöi vanhoja SDP:n vastuunkantajia – "Nyt on tämän vuosituhannen vasemmistolaisin hallitus"
12
IS: Rinne odottaa julkisen nokittelun hallituspuolueiden välillä loppuvan kuukauden sisällä –  "Pari sellaista asia­kokonaisuutta, joissa on jännitteitä"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Maan itäosassa, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia kehittyy ukkoskuuroja, joiden yhteydessä esiintyy voimakkaita ukkospuuskia, yli 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Että meitä älykkäitä demareita on. Maailma on hieno paikka, kun meitä viisaita on. Tuntuu siis tosi hyvältä. Lue lisää...
On se hyvä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image