Oulu

Oulun yliopistoon tulee itseohjautuva Toyota, jota hyödynnetään ohjelmistojen ke­hit­tä­mi­ses­sä – autossa voi olla jopa 200 miljoonaa riviä koodia

Itseohjautuvaa autoa aiotaan hyödyntää useissa tutkimusprojekteissa. KUVA: Oulun yliopisto
Oulu 24.1.2020 9:02
Anna Leinonen

Oulun yliopiston sähkö- ja tietotekniikan tiedekuntaan on hankittu itseohjautuva auto Toyotalta. Se tulee osaksi 6G Flagship -tutkimuskokonaisuutta, ja ajoneuvoa on tarkoitus käyttää laajasti tutkimusvälineenä.

Ohjelmistotuotannon professori Markku Oivo korostaa, että autot on nykyään hyvä nähdä ohjelmistoympäristöinä. Autossa voi olla jopa 200 ohjelmistolisenssiä ja 200 miljoonaa riviä koodia.

Tutkimuksella ratkotaan, miten isoja ja laajoja ohjelmistokokonaisuuksia voidaan rakentaa tehokkaasti ja hajautetusti. Keskiössä on, että kaiken pitää olla turvallista, toimivaa ja kestävää.

Oivon mukaan avoimen lähdekoodin osuus autojen kehittämisessä tulee kasvamaan. Nyt se on noin neljännes.

– Yritysyhteistyöprojekteissa olemme jo kehittäneet avoimeen lähdekoodiin pohjautuvaa sovellusalustaa, joka mahdollistaa auto-ohjelmistojen kehittämisen ja jakamisen pilvipalveluina. Nyt päästään konkreettisemmin testaamaan asioita, kun on oma tutkimusinstrumentti olemassa, Oivo sanoo.

Useat tutkimusyksiköt hyödyntävät

Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnan dekaani Jukka Riekki sanoo, että kaikkiaan kaksitoista tutkimusyksikköä voi hyödyntää uutta autoa.

– Auto on monelle yksikölle ratkaisu päästä testaamaan asioita oikeassa ympäristössä. Merkittävää tulee olemaan myös auton kytkeminen yliopiston hallinnoimaan 5G-testiverkkoon, jonka avulla voidaan tutkia myös autojen välistä kommunikaatiota ja yhteistyötä, Riekki sanoo.

Oulun yliopiston tiedotteessa todetaan, että tulevaisuudessa autojen pinnat ovat aurinkokennoja, jolloin sähkö- ja hybridiautojen käyttösäde pitenee. Sen lisäksi että aurinkokenno kerää energiaa, sitä voi käyttää myös tiedonsiirron välineenä.

Tiedekunnassa aiotaan tehdä käytännön kokeita aurinkokennoilla ja tutkia, miten tämä on mahdollista ja toteutettavissa. Myös käytettävyyttä sekä ihmisen ja laitteen välistä vuorovaikutusta tutkitaan.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (36)

Teknologinen kehitys on nopeaa, se hidastaa myös ilmastonmuutosta kun voidaan mm. luopua autojen perinteisistä polttoaineista. Tutkimus edistää myös kaikkea muuta toimintaa. Mielenkiintoista !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan turhaa rahan tuhlausta, voisivat ennemmin tutkia vaikka kuinka vanhusten asemaa ja esim. eläkettä voitaisiin vaikka kaksinkertaistaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sehän onkin varmaan sähkö- ja tietotekniikan tiedekunnan tärkein prioriteetti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerroppas kumpi on tärkeämpää; joku nykyajan kännykkä höpötys kaikkine viiruksineen ja muine lieveilmiöineen vai vanhusten jotka ovat rakentaneet tämän yhteiskunnan, heidän hyvinvointi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Diagnooseja ei juuri ilman sähkö-/tietotekniikkaa saada. Vähissä on ne oikeasti osaavat lääkärit ja hoitajat jos tietotekniikkaa ei apuna ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen oloissa ainut toimiva robottiauto on sellainen, että se seuraa "johtoautoa" tietyllä etäisyydellä. Näitä kun laitetaan pitkä letka suomen teille, niin muu liikenne kiittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei niillä voi ajaa loskakelillä automaatilla kun tunnistimet eivät toimi. Mersuissa ja Bemareissa on jo noita ominaisuuksia. Olen ajanut. En luota. Kädet rattiin ja oikea jalka valmiina polkimelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näettekö ison EU:n lipun auton kyljessä? Sieltä se €€€ raha tällekin prokkikselle tulee, suoraan EKP:n €€€ setelipainokoneesta.

Ja joku kehtaa tässäkin keskustelussa kirkkain silmin väittää ettei ole rahaa tehdä ja toteuttaa T&K asioita Suomessa - naurettavaa valehtelua suorastaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljonko suomi maksaa ja paljonko saa? Totta on, että tämänkaltaisiin projekteihin saa melko helposti EU rahaa, mutta kuinka monesta projektista on jotain hyötyä jollekkin taholle? Itse olen ollut mukana n. kymmenessä EU projektissa ja kaikki on olleet "nollaprojekteja".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näettekö ison EU:n lipun auton kyljessä? Sieltä se €€€ raha tällekin prokkikselle tulee, suoraan EKP:n €€€ setelipainokoneesta.

Ja joku kehtaa tässäkin keskustelussa kirkkain silmin väittää ettei ole rahaa tehdä ja toteuttaa T&K asioita Suomessa - naurettavaa valehtelua suorastaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokainen koodirivi sisältää potentiaalisen virhemahdollisuuden ja kofliktitilanteet lisesensoitujen sw palikoiden välillä todennäköisiä....kuka testaa kaiken. Lentokonetason testausta ja varmennusta tuskin pystytään tekemään...onnettomuustilanteet hyvin todennäköisiä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan ne liikenneonnettomuudet nykyäänkin aika yleisiä. On tuolla liikenteessä semmoista mummoa ja bensalenkkaria, että huh huh.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enemmän minä itsohjautuvaan autoon luotan kuin suomalaiseen kuskiin.

Auto ei saa raivareita, ei vedä känniä, ei ole likinäköinen eikä dementointunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Outo valinta ottaa kyseinen merkki tähän tarkoitukseen. Tämä valmistaja ei ole koskaan johtanut kehitystä, vaan seurannut sitä, n. 10 vuoden viiveellä, joten jos jotain uutta saadaan kehitettyä tähän yhteyteen on se jo historiaa. (Totuuden nimissä on se hybridejä kehittänyt.)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

suomen tiet ovat senverran huonossa kunnossa että unohtakaa robottiautot...linja-autot voisi laittaa robottiohjaukselle...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tottakai on. Raha on keksintö. Sitä saadaan lisää kiertoon ihan niin paljon kuin halutaan, eli myös yliopistoille jos tarve vaatii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millainen itseohjautuva auto tämä oikein on, kun mitään sensoreja ei näy missään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukahan se pystyy tarkistamaan tuon 200 miljoonaa riviä koodia, ettei siellä ole bugeja. Siinä tulee pingiskyynärpää aika äkkiä hiirikäteen kun alkaa scrollaamaan tuollaista rivimäärää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuohon koodirivien paljouteen kyllä puututaan, koska mitä enemmän rivejä sen vikaherkempi.Koodarin hyvyys mitataan juuri sillä koodirivien vähyydellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (36)

Uutisvirta

10:12
Poliisikyselyn hyytävät tulokset: Poliisit eivät usko pystyvänsä takaamaan suomalaisten turvallisuutta
10:03
Jari Sillanpää paikalla oikeudessa, syytetään lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä – laulajatähti kiistää syytteet
10:02
Butterfly Ventures pyrkii hiilineutraaliksi pääomasijoittajaksi
9:19
Pohjoisen poliiseista kolmasosa katsoo työturvallisuuden heikentyneen – asiakkaat ovat entistä aggressiivisempia ja arvaamattomampia
8:45
Koronatartuntojen määrä Teneriffan eristyshotellissa kasvaa, Iranissa virus iski ministeritasolle – Tokion olympialaiset eivät vielä vaarassa
8:43
Väitös Oulun yliopistossa: Mobiilipelien grafiikkaoptimoinnin haasteet on mahdollista ratkaista
7:00
Päivän leffapoiminnat: Arto Paasilinnan Ulvova mylläri sai Asterix-käsittelyn – ranskalaisessa kyläkomediassa on sadunomaisia piirteitä
23
Koronan leviäminen uhkaa Euroopassa, hallitus pui varautumista keskiviikkona – Asiantuntija vastaa kysymyksiin pandemian uhasta, viruksen leviämisestä ja rokotuksista
20
Uutisanalyysi: Oulun yliopisto tulossa Raksilaan – sijainnilla iso merkitys kilpailukyvylle Tilaajille
11
Raskaat ajoneuvot syynissä Haukiputaalla – saldona jarruvikoja, kortitta ajoja ja ammattipätevyyden puuttuminen
6
Koirille uusi puistoalue Toppilan Rantapuistoon
5
Koronatartuntojen määrä Teneriffan eristyshotellissa kasvaa, Iranissa virus iski ministeritasolle – Tokion olympialaiset eivät vielä vaarassa
4
Pohjoisen poliiseista kolmasosa katsoo työturvallisuuden heikentyneen – asiakkaat ovat entistä aggressiivisempia ja arvaamattomampia
3
Tervahiihto peruttiin hätiköidysti – Oulun seudulla mitä parhaimmat lumi- ja latuolot Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

197 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Onko pakko omistaa auto?

Elämänympyrät jää aika pieniksi ilman autoa, varsinkin kesällä. Lue lisää...
Lady in black

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image