Oulu

Oulun kaupunkipyörä on Sykkeli – nimi keräsi yli­voi­mai­ses­ti eniten ehdotuksia

Pinkki Sykkeli sävyttää Oulun kaupunkimaisemaa ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Niitä tulee liikenteeseen 600. Kaupunkipyörät ovat olleet erittäin suosittuja etenkin Helsingissä.
Oulu 7.4.2019 8:11
Markku Rättilä

Oulussa ajetaan ainakin seuraavat kymmenen vuotta Sykkelillä. Sen nimen pinkin värinen kaupunkipyörä sai nimikilpailun raadilta.

Nimi syöpyy varmasti entistä tiukemmin oululaiseen puheenparteen, vaikka sykkelillähän täällä on ajeltu iät ja ajat.

Muista pyöristä selvästi erottuva menopeli tartuttaa oululaisen murresanan varmasti myös monen ulkomaalaisen matkailijan kielivarantoon.

Oulun kaupunkipyöräkilpailun nimiraati päätyi sangen nopeasti voittaneeseen Sykkeli-nimeen. Se oli useimpien raatilaisten omalla esikarsintalistalla korkealla.

Loppujen lopuksi valinta oli melko helppo, koska Sykkeliä kaupunkipyörän nimeksi ehdotti nimikilpailussa 235 henkilöä. Lisäksi c-alkuista versiota esitti kolmisenkymmentä osallistujaa ja sykkelistä johdettuja yhdysnimiä kertyi myös jonkin verran.

Kun nimilistaa oli raadissa ruodittu tarpeeksi, ja kaupungin sekä Kalevan edustajista koostuvien raatilaisten arvioita ehdotuksista kuunneltu, totesi yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Martti Korhonen (vas.), että "eikö se ole Sykkeli".

Ja sehän siitä tuli. Soraääniä ei kuulunut.

Ehdotuksia nimikilpaan tuli roppakaupalla. Yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki totesi saldosta, että yleensä nimikilpailut keräävät enimmillään 200–300 ehdotusta. Nyt niitä tuli lähes 2 200.

Raati valikoi aluksi joukosta kuusi nimeä, jotka pääsivät jatkoon. Listalle ylsivät Sykkelin lisäksi Oulu bike, Villari, OuBike, CitySykkeli ja mustana hevosena OuRide.

Melko nopeasti tultiin siihen tulokseen, että oma murresana on paras, varsinkin kun se taipuu vieraidenkin suussa vähintään kohtuullisesti.

Lisäksi nimi on napakka ja riittävän lyhyt.

Sykkeli on siis murresana, mutta sen alkuperä ei ole suomalainen. Ruotsiksihan polkupyörä on cykel, mutta yllätys yllätys, sanan alkuperä onkin norjan kielessä.

Kotimaisten kielten keskus julkaisi vuonna 2009 verkkosivuillaan artikkelin, joka käsitteli polkupyörää tarkoittavia murresanoja. Siinä mainitaan, että sykkeli on noteerattu alunperin Ruijassa puhutussa suomessa.

Polkupyörää tarkoittavia sanoja on eri murteissa lukuisia. Polkupyörä ilmestyi Suomen kärrypoluille ja kivikaduille 1800-luvun loppupuolella, joten monilla sitä tarkoittavilla murresanoilla on pitkä historia.

Monet murreilmaisut ovat myös aikakautensa tuotoksia ja kuulostavat nykyaikana hupaisilta.

Kotimaisten kielten keskuksen artikkelissa mainitaan muun muassa polkuratas, pikakulkuri, hulluhevonen, pirunhevonen, kipajalka, sukkelajalka, pikapyörä, polkumasiina, polkuhuilu ja trampparulla. Jalka-alkuisia sanoja on useita.

Oulussa polkupyörää on sanottu aikoinaan velosipeediksikin, joka tulee ranskan velocipede-sanasta. Sitä ehdotettiin myös kaupunkipyörän nimikilvassa.

Sykkelit otetaan käyttöön alkukesästä. Niitä tulee yhteensä 600 ja ne sijoitetaan 60 asemalle eri puolille kaupunkia.

Pyörät toimittaa puolalainen NextBike. Kaupunkipyörän vuosikustannukset kaupungille ovat 677 000 euroa. Sopimuskausi toimittajan kanssa on kymmenvuotinen.

Periaatteena on, että kaupunkipyörän käyttö on edullista. Jopa käyttö ilmaiseksi on mahdollista.

Voittaja arvottiin

Koska kaupunkipyörän nimikilpailun voittanutta Sykkeliä ehdotti 235 henkilöä, voittaja arvottiin. Onnettaren suosikki arvonnassa oli Riikka Pitkäaho.

Voittopalkinto on 10 vuoden kaupunkipyöräkortti.

Kaikkien osallistujien kesken arvottiin lisäksi kymmenen yhden vuoden kaupunkipyöräkorttia. Ne saivat Janne Lalli, Auli Pirttikoski, Petri Voltti, Hannu Suomalainen, Eila Tuohino, Tuomo Kääriä, Irja Markkanen, Kari Hiltunen, Raimo Seilonen ja Virpi Hyvärinen.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (133)

Enpä ole koskaan kuullu sanaa Sykkeli.
Olen kyllä kotoisin Oulun pohjoispuolelta, meillä se oli pelkkä pyörä tai polokupyörä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Cykkeliä on jonkin verran käytetty. Fillari on ehkä ollut yleisempi. Ruotsinkielestä sen verran, että se on ollut Oulun historiassa hyvin yleinen äidinkielenä. Muunnoksia on edelleen useita käytössä. Kaksikielisyys on Suomessa edelleen virallista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi voinut pilotoida pienemmällä määrällä ensin ihan keskusta-yliopistoalueella.
Nuo maksuappsit ovat liian monimutkaisia, pelkkä lähimaksuheilautus pitäisi riittää esim 5e per kerta, neljän tunnin käyttö.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maalaisjärjellä aateltuna olisimme varmasti pärjänneet ilman noita pyöriä ja käyttää n.7 milj. euroa johonkin " parempaan" tarkoitukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

saako kaikki sykkeli nimeä ehdottaneet nyt varmasti sen kymmenenvuoden kortin pyöräjärjestelmään, huh huh 235 kpl

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ihan kiva että on kaupunkipyöriä niitä tarvitseville. toivottavasti asemia on sitten monessa paikassa ympäri kaupunkia niin voi lainailla tarvittaessa. teknologiakylässäkin nörtti voisi välillä sykkelöidä pätkiä bussista jäädessä jne.

mutta vaikka tämä onkin ihan kiva, ihmettelen kyllä vähän tuota hintaa. 1100 euroa/vuosi/pyörä. 11000 euroa/10v per pyörä. sillä olisi jo aika monta pyörää saanut suoraan kaupastakin, ja pyöräteille parempaa talvikunnossapitoa. kuuluuhan tuohon toki monenlaista kuskaamista ja huoltoa pitkin kaupunkia varmaankin. silti mietityttää.

näilläkin taitaa olla aika rajallinen käyttöaika vuodesta. kai ne kuitenkin on talvella sitten käytettävissä jos haluaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos on vaikka 2 autokuskia ja yksi huoltaja näillä pyörillä niin yksin näihin pitää budjetoida yli 200000e vuodessa, ja oikeasti väkeä pitää olla vielä vähän enemmän ihan lomien ja sairastelun varalta. Siihen vielä huoltoautot ja -tilat, järjestelmä, tellingit, varaosat, it-järjestelmä, niin ja tietenkin ne pyörät, toimittajan kehityskulut yms. niin äkkiä se kultakaivos siitä kutistuu. Onhan selvää, ettei näitä tappiolla voi myöskään pyörittää.

Jo on uutisoitu aiemmin, että pyörät eivät ole käytössä talvella. Yksi kallis menoerä olisi lumien kanssa pelehtiminen. Pitäisi olla katetut telineet ja alla sulatus, jos meinaisi saada homman toimimaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu ! Puolasta . Suomessakin on pyörätehtaita . Miten kotimaataan voi noin vihata. Onhan meillä tunturit jopot ja muut . Nopsa. Bicikle. Tulee englannin kielestä .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi tulevaan OULUN HAVITTELEVAAN kulttuurin kaupunniin piti walita wierasperäisen lähtöinen inim kun enemmänni wanhaan TERVAn kulttuuriin
wiittaavan inimen olisi suonut löytyvän . Mutta tais olla turhan nuoria ehdottelijat jotta ihan häwettää olla Paikkakuntalainen enää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paras ehdotuksista - vaikka onkin svetisismi.

'' Va kostade de halakokuorma, maalaine? '' Kuului kysymys '' rotuaarilla ''.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sykkelin suomennos on muna tai ainakin lähelle menee, en vuokraa, vastenmielinen nimitys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei ei ei. no näin oulussa . kas kun ei syklaamo vai oisko se se paikka mistä näitä sitten hajetaaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinäpä sitä koko rahalla varastettavaaa ja rikottavaa. Tärkeä ostos . Huhhuh.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruotsinkielen peruja. Eikö taaskaan ollu kotimainen kieli etusijalla.
Tämon niitä samoja pieruja kuin se ravintola Saaristonkadulla suomeksi " lentävä poro"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En pidä nimestä. Luin että kauupungin budjetissa on varattu 6,8 miljoonaa euroa kaupunkipyöriä varten. Olisitte mieluummin varanneet pari miljoonaa siitä summasta pyöräteiden kunnossapitoon. Täällä se vaan ei toimi. Jopa kuuluisa pyöräpaanakin on usein niin huonossa että ajaminen on jopa vaarallista. Joillakin pyöräteillä on jopa 15 cm lunta useita päiviä. Tuleekohan niiden pyörien huoltoa ja kunnossapitoa ylläpidettyä. Epäilen koska eihän pyöröteidenkään talvikunnossapitoa ylläpidetä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

6,8 miljoonaa kymmenelle vuodelle.

Pyörätiet ovat kyllä Oulussa keskimäärin hyvässä kunnossa talvellakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (133)

Uutisvirta

101
Tänään Sykkelillä saa viimeinkin ajaa – näin käytät kaupunkipyörää
15
Kivihiilen käyttökielto alkaa jo purra Lukijalta
14
Miten rekrytointiongelmat näkyvät yrityksissä?
12
"Taidan ottaa nyt konjakin", eläkkeellä oleva Ebla Katainen tuumasi miehelleen perjantai-iltana Siilinjärvellä, kun hänestä tuli miljonääri
11
Ainakin kaksi henkilöä loukkaantui Nelostien onnettomuudessa, yksi ihminen jouduttiin irrottamaan autosta – kilometrien jonot
7
Poliisi otti kaksi henkilöä kiinni takaa-ajon päätteeksi, epäillään liittyvän Porvoon ampumisiin – tilanteessa ammuttiin poliisia kohti ja ajettiin poliisiautoa päin
7
Peräänajo liikennevaloissa ja törmäys Pohjantien kaiteeseen – Poliisi otti kiinni huumekuskeja ja rattijuopon sunnuntaina Oulussa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

238 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Minäpä nostanki molemmat peukut pystyyn kun keksin hyvän jutun jonka sitte jaan muiden kans. Mitäpä kyttääjänä olet siit... Lue lisää...
Mitäs siihen sanot, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image