Oulu

Kommentti: Sledgo jää liikenteessä helposti huomaamatta

Iida Ahonen. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 2.8.2018 7:05
Iida Ahonen

Pyöräilijälle Sledgon matala, mäkiautomainen muotoilu on aluksi kummallinen. Vaikka ajoneuvo on periaatteessa pieni, se tuntuu vievän leveän tilan kevyen liikenteen väylältä.

Vauhtikin vaikuttaa kyydissä lujalta: uskallan aluksi vääntää kaasua vain arasti, ja ensimmäisen ajokokeiluni nopeus on arviolta huimat 8 kilometriä tunnissa. Puistossa on paljon muita liikkujia, jotka rajoittavat vauhtia, mutta pisimmällä löytyneellä suoralla vauhti lähestyy kahtakymppiä.

Pitkillä työ- ja koulumatkoilla Sledgosta voi todella olla hyötyä, jos reitillä on hyvä näkyvyys ja matkalla pitkiä suoria. Ruuhkassa matka voisi edetä nopeammin kuin bussilla, koska Sledgolla saa ajaa kevyen liikenteen väylillä.

Turvallisuus kuitenkin stressaa. Trafin Otto Lahti arvelee, että muiden liikkujien voi olla vaikea havaita matalaa, 25 kilometrin tuntinopeudella liikkuvaa laitetta. Siltä se kyydissä tuntuukin.

Olen niin matalalla, että Sledgo saattaa jäädä sopivassa kulmassa piiloon esimerkiksi kaiteiden tai pensaiden taa. Kyydissä tunnen olevani muille melkein näkymätön, ja siksi vastuussa koko puiston liikkujien turvallisuudesta. Sledgo tarvitsisi ainakin vilkun, joka yrittäjien mukaan on seuraavaan versioon tulossa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Jäi vähän ihmetyttä tämä artikkeli. Miksi kirjoittava kokee olevansa vastuussa koko puistosta? Täytyy olla sokea jos ei tuollaista laitetta näe. Mielenkiintoiselta näyttää ja lapset pitävät aivan varmasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turha turvallisuudesta puhua oululaisessa liikenteessä jossa perusteet on ihan sekaisin. Autoilijat on ylikohteliaita ja väistävät pyörälijöitä suojatiellä vaikkei pitäisi. Jalankulkijoita ei väistetä mielellään vaikka pitäisi. Ihme hommaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jalankulkija on vaikea havaita liikenteessä, varsinkin pieni lapsi. Pyöräilijä on vaikea havaita. Kielletään nämä? Eli liikenteessä pitää olla varovainen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lapsi harvoin juoksee 25 km/h ja pyöräilijä on helpompi havaita, matalalla ryömivä purkki ei vakuuta turvallisuudellaan tieliikenteen seassa. Eikä varsinkaan kevyen liikenteen seassa, vaikka tuolla saa kellistettyä helposti mummot ja papat ja ne hitaammin juoksevat lapsetkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen nähnyt pyöräteillä näitä ns. makuupyöriä. Todella vaarallisia vehkeitä, kulkevat todella kovaa miltei mahdoton havaita kun suhahtaa kulman takaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten tämä sledgo eroaa jo olemassa olevista velomobiileista kokonsa ja vauhtinsa puolesta? Velomobiililla pääsee nopeampaa kuin 25km/h ja hyvin ovat mahtuneet liikenteeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka haluaa ostaa kinnerin, niin niitähän saa vapaasti ostaa tosin aivan eri hintaan, kun on vielä valmis tinkimään ajo-ominaisuuksista, ergonomiasta ja turvallisuudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevyen liikenteen väylillä yli 25km/h nopeudet ovat kaikilla sähköavusteisilla laitteilla kiellettyjä. Näiden paikka on mopojen kanssa yleisen autoliikenteen mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Empä laittais rekkaa ja viereen tuohon kiesiin lapsiani hirvittää ajatuskin koskarekka on aina "oikeassa".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan oikein, rekan kanssa mittelöön sopii paremmin tasapanossa oleva, helpommin (luikkaalla) hallittava polkupyörä, jonka kolariturva perustuu suojakuoreen, runkoon ja ajajan pään sijoittamiseen mahdillisimman korkealle, jotta kaatuessaan on runsaasti aikaa tähdätä kadunpinnasta kohtaa, mihin päänsä iskeä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyörällä useimmiten ajetaan tien reunassa (kun kevyen liikenteen väylää ei ole) ja pyörän voi jopa ohittaa, kun tämä laite vie reippaasti kaistatilaa. Mahtunee rekan alta, joten ehkä siinä sen turvallisuustekijä :).
Turvaton vekotin ajolinjallaan. Ellei rakenneta omaa kaistaa tienvarteen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää paikkansa, eilen pyöräillessäni luuli vastaan , ja vasta noin kymmenen metrin päästä huomasin sletgon .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvasta puuttuu vakiovarusteena toimitettava metrin mittainen turvaviiri, joka liehuu puolentoista metrin korkeudessa. Kokemuksen mukaan laite ei kyllä jää huomaamatta, ehkä se jopa huomataan liiankin hyvin. Ajoneuvo on tarkoitettu kevyenliikenteen väylille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannatettava idea!
Pääsee perheen pienimmätkin "Kimit" harjoittelemaan "rata-ajoa" kevyenliikenteenväylille, turvallisella 25km/t vauhdilla.
Siitä on hyvä sitten aikanaan siirtyä OuluZonen kautta Kemoralle! :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

3
Oulussa löydetyn hylyn tutkimukset etenevät, mutta ongelmana on miten jäännös säilytetään – "Hylky tuhoutuu helposti nostettaessa kuiville"
3
Utajärveläisen Attendon hoivakodin asukkaat saivat 750 euron yllätyslaskun – "Attendo tuottaa tukipalvelut ja voi periä niistä mitä haluaa"
2
Kainuun prikaatin varusmies nosti tuvassa aseen toista varusmiestä kohti ja laukaisi – Sakkoja myös kertausharjoituksen väliin jättäneelle reserviläiselle
2
Oulun kaupungin ympäristöohjelma hyväksyttiin – tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2040
1
Runssilla: Puistolassa tarjoillaan oman talon herkkuja sekä yltäkylläisesti uusia ja yllättäviä makuja
1
Maakaasuputki Viroon valmistuu etuajassa – Näin rakentajat ratkaisivat risteyskohdan Venäjältä tulevan putken kanssa
1
Oulun kaupungin velanotto voi kasvaa tulevina vuosina – kaupunginhallitus pohtii tulevia investointeja

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Että meitä älykkäitä demareita on. Maailma on hieno paikka, kun meitä viisaita on. Tuntuu siis tosi hyvältä. Lue lisää...
On se hyvä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image